Stávka na německé železnici ještě neskončila a strojvůdci už plánují další

Berlín – Kvůli sporu o mzdy a pracovní podmínky s železničním dopravcem Deutsche Bahn hrozí němečtí strojvůdci svoláním další stávky. Mohla by se konat už příští týden. Současná stávka přitom stále ještě trvá – na dálkových tratích jezdí asi třetina spojů, na regionálních polovina. Protestní akce skončí dnes ve 21:00, v nákladní dopravě potrvá až do zítřejšího rána.

Podle šéfa berlínské organizace Odborového svazu strojvůdců (GDL) Franka Nachtigalla může nová stávka přijít kdykoliv v příštím týdnu. Není prý vyloučeno ani to, že by strojvůdci zastavili práci o prodlouženém víkendu od 1. do 3. května.

„Toto je už sedmá stávka Odborového svazu strojvůdců. Působí nám masivní výpadky v síti po celé zemi. Tento protest je pro nás naprosto nepochopitelný. Minulý pátek jsme s odbory dosáhli shody ve většině bodů,“ prohlásil mluvčí DB Achim Stauss. Zároveň apeloval na odbory, aby se vrátily k jednacímu stolu.

„Dalo by se říct, že bychom mohli dospět k dohodě, ale to, co rada Deutsche Bahn nakonec nabídla, byla čistá provokace. Žádali dvě různé úrovně příjmů pro strojvedoucí. Snažili se z toho vybruslit levně, ale to z nás nedostanou,“ reagoval odborový předák Claus Weselsky.

Stávka v nákladní dopravě začala v úterý odpoledne, v osobní dopravě pak ve středu po půlnoci. Do protestů se podle odborů zapojilo na 3000 strojvůdců. Omezili i spojení Prahy s Berlínem – dálkové vlaky z Česka končí v Drážďanech, kde musejí cestující přestoupit na autobus. Bez komplikací naopak jezdí vlaky zajišťované jinými dopravci. Jedná se například o spojení z Prahy do Mnichova přes Plzeň a Řezno, které zajišťuje společnost Alex, nebo o regionální vlaky z Chebu do Marktredwitzu a Plavna (Plauen) provozované v kooperaci se společností Oberpfalzbahn.

Stávka německých strojvůdců komplikuje dopravu už druhý den (zdroj: ČT24)

Deutsche Bahn podle mluvčího vznikly významné škody. „Každý den stávky nás stojí zhruba deset milionů eur (274 milionů Kč). Kromě toho ale přicházíme o zákazníky, kteří přecházejí k dálkovým autobusům, a bude velmi těžké získat je zpět,“ obává se Stauss.

Německá nádraží jsou dnes stejně jako ve středu poloprázdná, většina cestujících se rozhodla využít jiný způsob dopravy. Podle autoklubu ADAC dvojnásobně vzrostla návštěvnost webů, které zprostředkovávají spolujízdu autem. Na dálnicích v okolí velkých měst se dopoledne tvořily kolony. K pravidelnému jízdnímu řádu se vlaky vrátí v pátek časně ráno.

Dvě třetiny Němců se stávkou nesouhlasí

Jak zjistila v průzkumu společnost YouGov, s protestní akcí strojvůdců nesouhlasí 64 procent Němců. „Nemám příliš vysoké mínění o stávce. Vždycky jsem si myslel, že na železnici se stávkuje hlavně ve Francii. Teď je tím Německo vážně zasažené. Musíme být opatrní, jak to dopadne na naši ekonomiku,“ svěřil se jeden z cestujících Guido Sommer.

Jelikož se v Německu zhruba polovina zboží přepravuje po kolejích, před ekonomickými dopady varují i experti. Podle Svazu německého průmyslu může stávka způsobit podnikům ztráty ve výši až sto milionů eur (2,75 miliardy korun) denně.

Stejně jako šest loňských stávek vypukla i nynější protestní akce kvůli sporu mezi GDL a vedením Deutsche Bahn o pracovní podmínky. Odbory požadují zvýšení mezd o pět procent a zkrácení pracovní doby z 39 na 38 hodin týdně, zároveň chtějí smluvně stanovit maximální počet odsloužených přesčasů. Svaz GDL navíc žádá, aby při jednání s firmou zastupoval kromě strojvůdců i další profesní skupiny, především průvodčí, zaměstnance jídelních vozů a posunovače. Ty dosud zastupují konkurenční odbory EVG.

Vydáno pod