Odbory ve Škodovce chtějí pět procent. Jinak hrozí stávkou

Mladá Boleslav – Odbory automobilky Škoda Auto hrozí třídenní nebo pětidenní stávkou, pokud firma nezvýší mzdy o více než tři procenta. Aktuálně žádají pět procent, další jednání s managementem se uskuteční zítra. Za vyšší mzdy demonstrovaly před budovou vedení automobilky tisíce zaměstnanců. Protestní shromáždění se konala také v závodech Kvasiny a Vrchlabí. Podle předsedy odborů Jaroslava Povšíka je ve hře i časově neomezená stávka.

Protestující z ranní i odpolední směny dnes pracovali o hodinu méně. Zaměstnanci z noční směny, kteří chtějí stávku podpořit, skončí ve čtvrtek ráno o hodinu dřív. Šéf odborů Jaroslav Povšík uvedl, že pokud bude firma na čtvrtečním jednání ochotná svou nabídku zvýšit, kolektivní vyjednávání bude pokračovat.

V případě, že bude trvat na své nabídce tří procent, začnou přípravy na stávku. „Udělali bychom zhruba tři dny nanečisto a pak bychom šli do časově neomezené stávky,“ nastínil Povšík. Stále však podle něj platí nabídka zaměstnanců, že se vzdají nárůstu mezd, pokud po nich nebude firma vyžadovat takzvaná flexikonta, tedy směny navíc.

Zaměstnanci přišli protestovat s píšťalkami nebo transparenty typu: Nechceme za nová auta ojetý plat. Kromě růstu mezd z pódia odborů zaznívaly také protesty proti úbytku pracovních míst ve výrobě nebo vyčleňování zaměstnanců pod externí organizace.

V závodě Kvasiny demonstrovalo za vyšší mzdy podle odborů kolem dvou tisíc lidí, což je téměř polovina tamních zaměstnanců. „Lidé dali najevo, že stojí za vyjednávacím týmem odborů a že požadavky na růst mezd jsou oprávněné,“ řekl předseda kvasinských odborů Martin Lustyk. Také ve Vrchlabí demonstrovala podle místopředsedy odborů Milana Kobylky drtivá většina lidí z ranní a odpolední směny. Závod Vrchlabí vyrábí převodovky a pracuje v něm asi 1000 lidí.

Kolektivní smlouva vypršela na konci března, odbory se ale s firmou na růstu mezd dosud nedohodly. Škoda navrhla růst mezd o tři procenta na následujících 12 měsíců; odboráři nyní žádají pět procent (původně chtěli 6,5 procenta).

Alespoň na něčem se ale odbory a vedení společnosti už dohodly. Každý tarifní zaměstnanec dostane v květnovém výplatním termínu jako součást dubnové mzdy variabilní část bonusu 25 tisíc korun. Včetně fixní části bonusu, vyplácené před letními dovolenými a před Vánoci, tak zaměstnanci celkem dostanou roční bonus asi 60 tisíc korun.

Neshody kolem růstu mezd se ve Škoda Auto objevují opakovaně – vždy, když se blíží konec aktuální kolektivní smlouvy. Dělníci v automobilce berou průměrně 34 000 korun hrubého. Celorepublikový průměrný plat činil podle Českého statistického úřadu na konci loňského roku 27 200 korun. Pracovníci Škodovky jsou na tom lépe i ve vztahu k zaměstnancům ostatních tuzemských automobilek. V kolínské TPCA si dělníci přijdou v průměru na 30 500 korun, v nošovické továrně Hyundai je pak dělnický plat ještě o dva tisíce nižší (více zde).

Průměrná hrubá mzda v automobilkách
Zdroj: ČT24

Samotné automobilce Škoda Auto se loni velmi dařilo. Během této doby totiž zvýšila zisk o 46 procent na 665 milionů eur, tedy na 18,4 miliardy korun. Každý den tak automobilka spadající pod koncern Volkswagen vydělala 50 milionů korun. Svým zákazníkům pak dodala rekordních 1,037 milionu vozů, což představuje téměř 13procentní meziroční nárůst. Škodovka tak poprvé v historii překonala milionovou prodejní hranici. Bez agenturních pracovníků a učňů zaměstnává Škoda v Česku téměř 24 000 lidí.