Co má stát nakupovat centrálně? Auta i kancelářské sponky

Praha – Počítače, energie, benzin do služebních aut nebo kancelářské potřeby, to všechno by měl stát podle ministerstva financí nakupovat centrálně. Úřad Andreje Babiše vypracoval seznam takových položek a zveřejnil ho na svých stránkách. Návrh, který teprve čeká na připomínkové řízení, počítá s tím, že by se centrální nákupy mohly vztahovat na zboží a služby za téměř 13 miliard korun.

„Celkový odhad finanční úspory se pohybuje v řádu jednotek až desítek procent z této částky,“ uvádí předkládací zpráva s tím, že přesněji nelze odhad vyčíslit. Nákupy jednotlivých služeb a zboží, které jsou v předkládaném seznamu uvedeny, jsou podle ministerstva už dnes standardizovány a centralizovány na úrovni jednotlivých ministerstev. Spadají sem například mobilní telefony včetně tarifů, počítače, správa a ostraha kancelářských budov, auta, nábytek, energie nebo ubytování.

Vedle toho existuje ještě druhá rozšířená varianta, obsahující vzdělávání, školení a právní poradenské a marketingové služby. Tuto verzi ale ministerstvo nedoporučuje.

V tom, kdo by měl být oním centrálním zadavatelem, mají resortní úředníci jasno – samotné ministerstvo financí. „Centralizované zadávání bude probíhat na základě písemné smlouvy, kterou před zahájením centralizovaného zadávání uzavře ministerstvo financí jako centrální zadavatel s dalšími resorty a jejich podřízenými organizacemi jako pověřujícími zadavateli,“ uvádí materiál.

Ilustrační foto
Zdroj: ČT24/Jan Langer

V loňském roce proběhly pod taktovkou ministerstva financí audity na šesti ministerstvech spravovaných hnutím ANO. Z výsledků následně vyplynulo, že jednotlivé úřady nakupovaly jedno a to samé zboží v cenovém rozpětí, které dosahovalo až 300 procent. Jen centrální nákup kancelářského papíru by ušetřil podle tehdejšího vyjádření náměstka ministra financí Lukáše Wagenknechta na těchto šesti ministerstvech deset milionů korun. Sloučení smluv na informační systémy pro státní pokladnu by údajně ušetřilo 27 milionů a využívání registru kancelářských budov (CRAB) by ušetřilo 190 milionů korun.

Loni v listopadu ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová zastavila projekt za 28 milionů korun, který řešil centrální nákupy státní správy. Prý byl neefektivní a jeho přínosy sporné. MMR dále argumentovalo, že problematika centrálních nákupů státní správy navíc patří do gesce ministerstva financí.

Co se má nakupovat centrálně?

  • ICT komodity - Mobilní telefony a příslušenství, Počítače a stroje na zpracování dat a datová média, Přístroje a zařízení pro radiokomunikace, Telekomunikační služby a Internetové služby 
  • Vozový park a pohonné hmoty - Díly a příslušenství pro motorová vozidla, Opravy a údržba motorových vozidel a příslušenství k nim, Ostatní dopravní prostředky a zařízení, Pohonné hmoty a maziva, Pronájem dopravních prostředků, Silniční motorová vozidla
  • Kancelářské potřeby, kancelářská technika - Kancelářská technika a zařízení, Kancelářské potřeby, Materiál pro tiskařské/polygrafické účely, Nábytek, Opravy a údržba kancelářských strojů, osobních počítačů a telekomunikačních zařízení, Pomocné a ostatní kancelářské služby, Spotřební materiál pro kancelářskou techniku, Tiskařské služby, Tiskařské výrobky, Zařízení a vybavení interiéru
  • Energie a správa budov - Bezpečnostní služby, Čisticí prostředky a jiné drogistické zboží, Opravy a údržba technických zařízení budov, Paliva a elektrická energie, pára a horká voda, Realitní služby, Služby odpadového hospodářství, Úklidové a čistící služby
  • Doprava a ubytování - Pomocné služby pro pozemní, vodní a leteckou dopravu, Přepravní a jiné logistické služby, Ubytovací služby, pohostinství, maloobchod