Slabý rubl prudce srazil prodeje aut v Rusku

Moskva – Automobilový trh zažívá v Rusku strmý pád. Kvůli slábnoucímu rublu jsou nové vozy pro obyvatele stále nedostupnější. Jenom v únoru se prodeje meziročně propadly o 38 procent. Neplatí to ale pro luxusní značky.

Rusové dříve na novém autě příliš nešetřili, vybírali si dražší výbavy i značky. Nyní se však situace otočila a i ti, kteří by za vozidlo v minulosti dali větší sumu, si koupi pořádně rozmýšlejí. A i když zůstanou u stejné značky, vyberou si třeba nižší modelovou řadu. „Rozhodla jsem se tak kvůli finanční nejistotě. A bohužel, musela jsem ze svých nároků slevit,“ říká zákaznice autosalonu Oksana Isajevová.

Právě auto přitom pro řadu lidí stále ještě představuje společenský status. „To je ruská mentalita. Auto pro ně není ani tak dopravním prostředkem, jako spíš vizitkou. Raději budou bydlet v malém pronajatém bytě a žít skromně, ale pořád budou řídit audi,“ vysvětluje výkonná ředitelka firmy Rolf Tatjána Lukavětská.

Nejhůře se prodávají americká auta

Karta se však obrátila a většina Rusů se teď nerozmýšlí pouze nad výbavou, ale nad samotnou koupí auta. Prudce klesající poptávku už proto vnímají i výrobci. Největší problémy pak hlásí americké automobilky – Ford nebo Chevrolet. Oba avizují víc než 70procentní propad tržeb. Podle prodejců situaci zhoršují i drahé úvěry. Úroky se totiž v současné době málokdy udrží pod 20 procenty.

DRAHÉ ÚVĚRY = MÉNĚ AUT NA LEASING

Tatjána Lukavětská, výkonná ředitelka, Rolf: „Naše společnost loni prodala na úvěr 42 procent vozů, letos v lednu už jen zhruba 15. Únor byl zase o něco lepší, ale jen o málo. To má zásadní vliv na poptávku a malé prodeje.“

Prodej aut v Rusku v únoru meziročně klesl o 38 procent (zdroj: ČT24)

„Trh nyní vstupuje do velmi obtížné fáze a únor je jen začátek,“ prohlásil předseda automobilového výboru AEB Jörg Schreiber. „Dobré zprávy z makroekonomiky, například stabilizace rublu, vyvolávají naděje na zlepšení v delším časovém horizontu. Do té doby se však budou muset hráči na trhu obrnit trpělivostí,“ dodal.

  • Na ruském trhu působí i mladoboleslavská Škoda Auto, které se podle údajů AEB prodej v Rusku v únoru snížil o 12 procent na 5618 vozů.

Kurz rublu je ale výhodný pro zákazníky z okolních zemí. Za levnějšími auty v ruských autosalonech proto neváhají cestovat stovky kilometrů. Tento fenomén je ale podle analytiků jen slabou náplastí a krizi ruského automobilového trhu těžko zvrátí.