Nádražní budovy chátrají. Převod mezi ČD a státem vázne

Polovina všech českých nádraží je zchátralá, do jejich oprav bude potřeba investovat miliardy korun. Dluh na údržbě se navíc neustále zvyšuje a rekonstrukce zamrzly na mrtvém bodě. Na vině jsou zejména průtahy s jejich převodem od Českých drah (ČD) zpět ke Správě železniční dopravní cesty (SŽDC).

Přestože nutnou opravu by potřebovalo 51 procent českých nádražních stanic, jejich rekonstrukce vázne. Stále totiž nebyl dokončen převod nádražních budov mezi Českými drahami a státem. Vzhledem k tomu, že už je nebudou dlouho vlastnit, nechtějí dráhy do stanic příliš investovat. Na druhou stranu správa kolejí se do oprav ještě pustit nemůže.

Problém ale nenastal přímo v Česku, ale na cestě mezi Prahou a Bruselem. Evropská komise totiž už rok zkoumá, zda by převod nebyl nedovolenou podporou ze strany státu. „Jsou to takové obecné maily, ze kterých nevyplývá žádné datum,“ popisuje komunikaci s Bruselem generální ředitel SŽDC.

Převod nádraží
Zdroj: ČT24

Podle dohody měly České dráhy prodat téměř všechny nádražní budovy, a to za zhruba sedm miliard korun. Podniku mělo zůstat pouze několik důležitých stanic jako například pražské hlavní nebo Masarykovo nádraží. Jeden takový převod už proběhl v roce 2008, kdy dráhy dostaly výměnou za část kolejí a pozemků od státu 12 miliard. Transakci ale už tehdy kritizoval Nejvyšší kontrolní úřad i konkurence. „My jsme si udělali poctivé přehodnocení toho majetku a zjistili jsme, že byl předražený o sedm miliard,“ říká Radim Jančura, majitel Student Agency a RegioJet.

Drahám by se peníze z převodu hodily, v současnosti se totiž potýkají s dluhem ve výši 35 miliard korun. Jen na úrocích zaplatí ročně jednu miliardu, tedy částku, za kterou by mohly pořídit deset nových lokomotiv nebo 35 rychlíkových vagónů. S investicemi do nádražních budov firma už vůbec nepočítá. „Pokud k tomu převodu dojde, bude to mimořádný výnos, stejně tak strategie financování ČD na roky 2015 a 2016 s touto částkou nepočítá,“ říká Radek Joklík, mluvčí ČD. Nicméně výsledná částka za převod může být podle všeho výrazně nižší než oněch sedm miliard. Všichni teď čekají na rozhodnutí z Bruselu.

Dluhy ČD
Zdroj: ČT24