Polovina všech českých nádraží je zchátralá, do jejich oprav bude potřeba investovat miliardy korun. Dluh na údržbě se navíc neustále zvyšuje a rekonstrukce zamrzly na mrtvém bodě. Na vině jsou zejména průtahy s jejich převodem od Českých drah (ČD) zpět ke Správě železniční dopravní cesty (SŽDC).
Nádražní budovy chátrají. Převod mezi ČD a státem vázne
Přestože nutnou opravu by potřebovalo 51 procent českých nádražních stanic, jejich rekonstrukce vázne. Stále totiž nebyl dokončen převod nádražních budov mezi Českými drahami a státem. Vzhledem k tomu, že už je nebudou dlouho vlastnit, nechtějí dráhy do stanic příliš investovat. Na druhou stranu správa kolejí se do oprav ještě pustit nemůže.
Problém ale nenastal přímo v Česku, ale na cestě mezi Prahou a Bruselem. Evropská komise totiž už rok zkoumá, zda by převod nebyl nedovolenou podporou ze strany státu. „Jsou to takové obecné maily, ze kterých nevyplývá žádné datum,“ popisuje komunikaci s Bruselem generální ředitel SŽDC.
Podle dohody měly České dráhy prodat téměř všechny nádražní budovy, a to za zhruba sedm miliard korun. Podniku mělo zůstat pouze několik důležitých stanic jako například pražské hlavní nebo Masarykovo nádraží. Jeden takový převod už proběhl v roce 2008, kdy dráhy dostaly výměnou za část kolejí a pozemků od státu 12 miliard. Transakci ale už tehdy kritizoval Nejvyšší kontrolní úřad i konkurence. „My jsme si udělali poctivé přehodnocení toho majetku a zjistili jsme, že byl předražený o sedm miliard,“ říká Radim Jančura, majitel Student Agency a RegioJet.
Drahám by se peníze z převodu hodily, v současnosti se totiž potýkají s dluhem ve výši 35 miliard korun. Jen na úrocích zaplatí ročně jednu miliardu, tedy částku, za kterou by mohly pořídit deset nových lokomotiv nebo 35 rychlíkových vagónů. S investicemi do nádražních budov firma už vůbec nepočítá. „Pokud k tomu převodu dojde, bude to mimořádný výnos, stejně tak strategie financování ČD na roky 2015 a 2016 s touto částkou nepočítá,“ říká Radek Joklík, mluvčí ČD. Nicméně výsledná částka za převod může být podle všeho výrazně nižší než oněch sedm miliard. Všichni teď čekají na rozhodnutí z Bruselu.