Fingovaný odběratel, falešná čísla účtu, ale i dodatečné poplatky, které někdy skrývají spíš neoficiální úplatky. To jsou nejčastější prohřešky čínských firem, se kterými už se setkali tuzemští obchodníci. Dávají dohromady „černou listinu“, na které je v tuto chvíli už více než třicet podvodných asijských společností. Ovšem počet podvedených českých firem, které díky tomu přišly o peníze, neustále narůstá.
Čínské firmy ty české podvádějí, zkouší různé triky
Čínská firma se sídlem v SiAnu má velmi pestré webové stránky. Nabízí na nich téměř vše: stavební techniku, plastové židle, mořské ryby i kosmetiku. A právě ona je první, která se na listinu podvodných firem dostala jako první. U české firmy udělala obrovskou objednávku a místo toho, aby část dopředu zaplatila, naopak po české firmě požadovala několik tisíc eur na uhrazení takzvaných notářských poplatků. Ty přitom vůbec neexistovaly.
Jiná firma, tentokrát Ta-lien, na východě čínské lidové republiky zase nabízí nepřeberné množství dárkových tašek a krabic. Sortiment zlákal i jednu z českých firem. Ta si objednala zásilku a zaplatila požadovanou zálohu. Dodnes však nemá ani zboží, ani peníze.
Podvádět se dá i na obyčejných lepicích páskách. Další čínský obchodník pro změnu neustále měnil bankovní účty. Český zájemce nakonec zjistil, že zmíněná firma nemá licenci a není ani nikde registrovaná. Z obchodu naštěstí včas vycouvala.
- Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků, v Ekonomice ČT24: „Tyto podvodné praktiky míří zejména na firmy výrobního charakteru a na firmy střední velikosti, u nichž je velký předpoklad, že ještě nemají negativní zkušenost - nemají tolik obchodních partnerů ve svých referencích.“
Ne vše z Číny je rizikové
Rozhodně ale neplatí, že všechny výrobky se značkou „made in China“ jsou rizikové. A to jak pro obchodníky, tak pro zákazníky. Alternativu už nabízejí třeba tamní výrobci hraček. „Často kladené dotazy od zákazníků - ať už z Evropy, nebo odjinud - se zaměřují na bezpečnost. A my jsme pod tlakem tohoto požadavku. Proto jsme vyvinuli velké úsilí a investice k zajištění nezávadnosti našich hraček,“ říká Liu Jianling, generální ředitel firmy Play Sand.
Zkušení mezinárodní obchodníci, ať už s elektrotechnikou, nebo hračkami, tak radí dát si pozor na firmu, která se prezentuje jen prostřednictvím svých webových stránek, ale jinak příliš nekomunikuje. Případně, když na svých stránkách nabízí zcela různorodý sortiment anebo má hodně různých účtů.