Na dovolenou loni vyrazilo skoro 70 procent Čechů. Za tu v tuzemsku lidé většinou utratí do pěti tisíc korun na osobu. Za pobyt v zahraničí pak nejčastěji dají dvojnásobek. Právě cena je hlavním kritériem, které Češi nejvíce sledují. Česko navíc kopíruje celosvětový trend - když už lidé zůstanou doma, chtějí volno strávit aktivně nebo vyhledávají netradiční zážitky. Oblíbená je třeba návštěva pivovarů.
Nejen Praha, ale i ostatní regiony mají co nabídnout
Podle loňské ankety DestinaCZe 2014, kterou pořádala agentura CzechTourism, je nejoblíbenějším místem České republiky nedostavěný gotický chrám Panny Marie v Panenském Týnci. V internetové volbě bojovalo o hlasy celkem pětadvacet soutěžících v pěti kategoriích.
Táhnou památky i Pálava
Nedokončený chrám je také nejmagičtějším místem. Spolu s budovou bývalého kláštera klarisek a parkem je součástí klášterního komplexu v Panenském Týnci. Chrám, skládající se z 21 metrů dlouhého kněžiště a 20 metrů vysokých nedokončených stěn, vystavěla pravděpodobně huť Petra Parléře, který se podílel mimo jiné na stavbě katedrály sv. Víta v Praze.
Chrám chmele a piva v Žatci pak patří mezi památky „vzkříšené z popela“. Zábavní a poučný komplex sahá svými kořeny hluboko do bohatých dějin světoznámého chmelařského regionu. Po prohlídce je možné si odpočinout v Pivovarském restaurantu nebo třeba v renesanční Sladovně.
„Trendy“ destinací byla loni Olomouc, podle průvodce Lonely Planet nejkrásnější město Česka a skrytý poklad Evropy. A pokladů ve městě najdete opravdu mnoho – sloup Nejsvětější Trojice, zařazený na seznamu UNESCO, barokní kašny, renesanční paláce, desítky chrámů a kostelů, sídlo olomouckého arcibiskupa i univerzitní budovy. Nechybí ale ani parky, květové výstavy Flora Olomouc a samozřejmě pravé olomoucké tvarůžky.
K dalším nejoblíbenějším místům se řadí kladrubský klášter, Modlivý důl ve Svojkově, hrad Bezděz, jihomoravská Pálava, skanzen Zeměráj nebo třeba ekologické Centrum Veronica v Hostětíně.
Isabel Garaña, regionální šéfka pro Evropu, Světová organizace cestovního ruchu
„Máte co nabídnout a potřebujete pracovat hlavně s regiony, protože každý zná Prahu. Takže potřebujete v regionech najít, co mohou nabídnout, a pak to v zahraničí ukázat. Ukázat, co všechno u vás je.“
O Česko byl loni rekordní zájem
Co se týče zahraničních turistů, do Česka jich loni přijel rekordní počet. A to přes osm milionů, tedy o 3,5 procenta více než v roce 2013. Nejlepšímu výsledku od krize pomohla také slabá koruna. Turisté, kteří jezdí do Česka v létě, tu tráví čím dál méně dní, ale víc utrácejí. V zimě je ovšem situace opačná. Ať už ale přijedou v kterémkoli ročním období, nejvíce si cizinci stěžují na dopravní infrastrukturu – hlavně na kvalitu silnic.
DESET NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍCH MÍST V ČESKU:
Tuzemští obchodníci a hoteliéři se loni potýkali hlavně s úbytkem turistů z Ruska. Kvůli propadu jejich domácí měny a konfliktu na Ukrajině nejenže omezili dovolené, ale taky začali na cestách šetřit. Letos v lednu se útraty ruských turistů meziročně propadly až o 60 procent. Výpadek v návštěvnosti Česka ale nahradili turisté z Asie - hlavně z Číny a Jižní Koreje. A výrazně více turistů přijelo i z blízkých evropských zemí, třeba z Německa, Rakouska nebo Velké Británie.
Podle šéfky agentury CzechTourism Moniky Palatkové ale stále existují velké rozdíly v kvalitě mezi Prahou a ostatními regiony. Právě služby jinde než v metropoli jsou podle ní dlouhodobě nevyřešeným problémem.
- Monika Palatková, ředitelka CzechTourism: „Spokojeni mohou být lidé v Praze, protože do metropole směřuje přes 60 procent všech zahraničních turistů. Pokud jde o regiony, tam vnímám ve službách deficity, ale to je situace stará 20 let.“
Český cestovní ruch
Podle posledních dat statistického úřadu pracovalo v tuzemském cestovním ruchu přes 231 tisíc lidí, což je 4,6 procenta všech zaměstnaných lidí. V posledních letech toto číslo mírně klesá. Ještě v roce 2008 si v tomto odvětví vydělávalo přes 241 tisíc lidí. Přitom podíl mužů a žen, kteří pracují v cestovním ruchu, je zhruba vyrovnaný. Nejčastěji jde o lidi ve věku mezi 25 a 34 lety. Zaměstnaní jsou hlavně v hotelech a restauracích, cestovních agenturách nebo v dopravě.