Dráhy loni na odškodném vyplatily rekordní částku

Praha – Finální částka, kterou České dráhy vyplatily jako kompenzaci svým cestujícím za ledovku z konce loňského roku, je 3,2 milionu korun. České televizi to potvrdil mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Ovšem i bez ledovky byl loňský rok z pohledu kompenzací rekordní.

Události: České dráhy loni vyplatily rekordní částku na odškodném (zdroj: ČT24)

České dráhy v rámci kompenzací, které jim ukládají normy EU, vyplatily 1,34 milionu. A to jak v mezistátní (1 428 případů / 973 798 korun), tak vnitrostátní dopravě (902 případů / 155 918 korun). Proplácely se především kompenzace za nekomfort, nefungující klimatizaci, topení nebo také při ujetí posledního spoje, tedy například hotely.

Přitom miliony za ledovku dráhy vyplatily, i když ze zákona nemusely. „ČD před časem získaly od EU výjimku ve vyplácení odškodnění při zásahu vyšší moci ve vnitrostátní dopravě. Částka, kterou jsme doposud vyplatili za problémy způsobené ledovkou ve vnitrostátní přepravě, tak šla mimo komplexní čísla,“ dodává Šťáhlavský. Původně dráhy počítaly až s celkovými pěti miliony za prosincovou nepřízeň počasí.

Mluvčí ČD Kateřina Šubová ke kompenzacím za ledovku

„Cestující dostali kompenzaci ve formě stokorunových poukázek. Ti, kteří byli nuceni zůstat ve vlaku celý den, pak dostali víc. Předpokládáme, že většina lidí si už o náhradu za nepříjemnosti zažádala.“

Statistika kompenzací Českých drah
Zdroj: ČT24/ČD

Navíc s ujetím posledního spoje vinou Českých drah se váže další podstatná položka odškodnění, a to proplácení taxi. Tuto možnost loni využilo o 15 procent více lidí a ČD jen za tuto službu proplatily na 200 tisíc.

V mezistátní dopravě odškodňují České dráhy od podzimu 2013, na základě nařízení Evropského soudního dvora, případy, které byly mimo rámec odškodnění. Podle mluvčí Kateřiny Šubové jde o případy zpoždění způsobené zásahem vyšší moci. „Rozšířil se tak okruh cestujících, kteří mají nárok na odškodné,“ uzavírá mluvčí.

ODŠKODNĚNÍ U RŮZNÝCH TYPŮ DOPRAVY

Letecký zájezd

Hodiny strávené na letišti a zmeškaný navazující program – stále více lidí se v takové situaci hlásí o svá práva a žádá finanční náhradu. Jen za letní sezonu 2013 chtěli Češi po aerolinkách přes 20 milionů.

„Nárok vám vzniká v okamžiku, kdy je let výrazně zpožděn – tedy o tři hodiny. Nebo je odepřen nástup na palubu,“ vysvětluje Ivo Brokeš ze serveru Nahrady.cz. Důvodem zpoždění ale nesmí být počasí, stávky nebo technické problémy.

Silnice

Finanční náhradu lze získat i při zpoždění vlaku nebo autobusu. Zatímco na pravidelných mezinárodních linkách to nařizuje Evropská unie, na vnitrostátních cestách záleží na dopravci. „Děje se tak na linkách nad 250 kilometrů. Při zpoždění nad hodinu musíme nabídnout náhradní spoj,“ tvrdí Pavla Lauermannová, mluvčí Eurolines.

Koleje

Největší český železniční přepravce zaplatí i za čekání na českých kolejích. Zpoždění musí být delší než 60 minut a jízdenka musí být dražší než 400 korun. „Výše kompenzace při zpoždění nad 1 hodinu je 25 procent, při zpoždění nad dvě hodiny pak 50 procent,“ podotýká Petr Šťáhlavský. Navíc třicet korun zpět dostane cestující i v případě, že jede dálkovým vlakem, kterému v létě nefunguje klimatizace nebo v zimě topení.