Na Raiffeisen dolehla rusko-ukrajinská krize: zbaví se ztrátové Zuno

Praha – Rakouská skupina Raiffeisen Bank International prodává on-line banku Zuno působící v Česku a na Slovensku. Banka má zhruba půl milionu klientů. Podle Hospodářských novin se Zuno potýká s ročními ztrátami v řádu desítek milionů korun a malým objemem poskytnutých úvěrů. Výhradně internetová banka dokázala rozpůjčovat jen sedm procent získaných vkladů. Raiffeisen se navíc dostala do problémů kvůli rusko-ukrajinské krizi.

Ztrátová banka Zuno na prodej (zdroj: ČT24)

Rakušané chtějí prodat všech sto procent akcií banky. Zájemci o Zuno mohou podat nezávazné nabídky do poloviny února, pak dostanou vybraní uchazeči možnost provést hloubkovou prověrku. Raiffeisen Bank odeslala takzvanou iniciační nabídku i dosavadním konkurentům.

„Raiffeisen Bank International se rozhodla v důsledku vývoje na evropských bankovních trzích nabídnout Zuno novému investorovi. S jeho příchodem dojde k navýšení zdrojů banky a k plánovanému obnovení expanze na další trhy, na kterou se čtyři roky připravuje,“ uvedl mluvčí Zuno Vladimír Michna. Banka podle něho nyní snižuje ztrátu. „Pro klienty se nemění vůbec nic. Všechny kampaně, aktivity a projekty Zuno pokračují,“ dodal mluvčí s tím, že klienti mají své peníze v bezpečí.

Zuno získalo licenci v Rakousku, takže převzetí bude schvalovat tamní centrální banka, ne Česká národní banka. Pojištění vkladů spadá pod rakouskou instituci a platí pro něj stejná pravidla jako v Česku, tedy stoprocentní garance do 100 tisíc eur na jednoho vkladatele.

Banka Zuno začala působit v roce 2010 na Slovensku, kde má nyní 140 000 klientů, a následující rok v Česku, kde zatím získala asi 90 000 klientů. Patří mezi první on-line banky působící v regionu střední a východní Evropy, nemá klasické pobočky.

V obou zemích Zuno získalo téměř čtvrt milionu klientů, většinou jde o mladé lidi kolem 35 let, kteří mají střední či vysokoškolské vzdělání. „Já jsem potřeboval účet na Slovensku a přišlo mi vhodné, že je zadarmo. Abych mohl vybírat zadarmo a nestarat se o měsíční poplatek,“ vysvětlil jeden z jejích klientů, pan Viktor, který si založil běžný účet.

Vedle klasických účtů Zuno nabízí klientům i spoření či úvěry. Pro ty si ale klienti chodí spíš ke konkurenci. Většina zákazníků Zuna využívá jen málo služeb, takže z nich banka nemá dostatečné příjmy. „Jsou to klienti, kteří jdou především za nízkou cenou bankovních služeb,“ doplňuje prorektor VŠE Petr Dvořák, proč bance nezajišťují dostatečný výdělek. Navíc se banka nedokázala prosadit na trhu s úvěry, na nichž rozpůjčuje jen sedm procent získaných vkladů.

Její konkurenti naopak plánují pobočkovou síť rozšířit a tím nalákat nové klienty. Zatím jich má mezi nízkonákladovými bankami nejvíce mBank – přes půl milionu.

Před dvěma lety v Česku skončila Axa Bank. Firma se dál věnuje svému hlavnímu byznysu – pojišťovnictví. Německá LBBW pak loni prodala českou pobočku Rusům.