EK schválila plán na snížení emisí automobilů

Brusel - Evropská komise schválila návrh na snížení emisí skleníkových plynů vypouštěných do ovzduší novými automobily. Evropské automobilky tak budou muset přizpůsobit výrobu nových vozů. Komise chce do roku 2012 snížit emise pod hranici 120 gramů na ujetý kilometr.

Rozhodující má být hmotnost vozidla. Limit 120 gramů emisí na kilometr by měl být průměrem pro celou modelovou řadu jednotlivých značek, tedy auta všech tříd, které daná automobilka vyrábí.

Hlavní roli při dodržování limitu budou zřejmě hrát úpravy motorů. Tu vedlejší potom některá další opatření jako vylepšené klimatizace nebo větší využívání biopaliv. Ochránci přírody však namítají, že limit na průměr produkce nebude automobilky k vývoji ekologičtějších motorů dostatečně motivovat.

Komise předpokládá, že by firma, která limit překročí, mohla uzavřít dohodu s jinou automobilkou, která naopak limitu nedosáhne, a emise „navíc“ od ní odkoupit. Pokud tak neučiní, hrozí jí za každý gram oxidu uhličitého na kilometr navíc pokuty. Ty by měly podle agentury Reuters postupně narůstat, a to od 20 eur v prvním roce platnosti směrnice, až po 95 eur v roce 2016.

Schvalování směrnice však zřejmě nebude jednoduché. První plán, který Evropská komise zveřejnila počátkem roku, vyvolal boje různých lobbistických skupin a postavil proti sobě výrobce malých a velkých aut. Ozývají se hlasy, že nařízení ohrozí konkurenceschopnost evropských aut a povede ke ztrátě pracovních míst. Evropský parlament navrhuje odložení platnosti navrhované směrnice na rok 2015 a zvýšení emisního limitu na 125 gramů na kilometr.

Návrhy zřejmě s nelibostí nesou hlavně členské státy, jejichž automobilky vyrábějí spíše luxusnější a větší auta produkující větší množství emisí, tedy například Německo nebo Švédsko. Ke kritikům však bude zřejmě patřit i Česká republika. Podle redaktora týdeníku Ekonom Petra Korbela by přitom mladoboleslavská Škoda Auto mohla z nové směrnice spíše těžit. Její motorárna totiž produkuje spíše úspornější motory. „Fabia je schopná ty limity splnit v podstatě okamžitě a i auta typu Octavia už mají připravený motor, který by se limitu hodně blížil a do roku 2012 by ho splnil,“ dodává Korbel.

Podobné téma jako Evropská komise dnes bude řešit česká vláda. Posoudí návrh ministerstva financí, podle kterého by se měla silniční daň počítat od Nového roku podle stáří auta a ne podle emisních norem jako dosud. Přitom by platilo, že čím mladší auto, tím větší sleva na dani. Na autech starých šest let by jejich majitelé ušetřili čtyřicet procent, u tříletých vozů by to byla dokonce polovina.