Na českém tabákovém trhu zuří cenová válka

Praha - Na českém tabákovém trhu podle sobotního Práva zuří cenová válka. Rozpoutala ji firma JT International, která letos přes růst spotřební daně zdražila cigarety Camel jen na 64 korun. Ostatní výrobci na to teď musejí reagovat zlevněním některých svých značek. Například British American Tobacco (BAT) snížila v těchto dnech cenu cigaret Lucky Strike ze 70 na 66 korun, píše Právo.

Prodej camelek se podle zdroje deníku za pouhého půl roku v Česku ztrojnásobil a například společnost Imperial Tobacco (IT) přiměla právě nízká cena camelek ke zlevnění její vlajkové značky Davidoff ze 76 na 72 korun a cigaret R1 ze 74 na 70 korun.

Dominantní hráč na trhu Philip Morris navíc přišel s měkkými marlborkami za 66 Kč a zlevnil cigarety Red & White z 50 na 49 a klasické startky z 51 na 50 korun.

Některé své další značky ale naopak Philip Morris zdražil. Sparty z 59 na 61 korun a po Novém roce se budou prodávat za 63 korun. Zdražily i cigarety Clea. „Sparty jsou v Česku tak tradiční značkou, že je kuřáci budou dál kupovat i za 63 korun a Philip Morris si vylepší své hospodaření,“ řekl Právu jednatel IT Kamil Provazník.

Na rozdíl od strategie BAT, jehož camelky ještě nedávno patřily do vyšší cenové kategorie, je hlavním cílem posledních kroků Philip Morris snaha snížit zájem kuřáků o konkurenční značky v nižším cenovém segmentu 49 až 52 korun. Tam kromě Red & White patří například cigarety Moon či Ronson, píše Právo.

Připomíná zároveň, že přechodem na zlevňované značky kuřáci uleví své kapse jenom na pár měsíců. Od 1. ledna 2008 totiž nabude účinnosti novela zákona, která spotřební daň na cigarety zvedne z nynějších 1,64 Kč na 1,92 koruny za kus. V obchodech se má lednové zvýšení spotřební daně na cigarety projevit růstem cen cigaret na jaře, zřejmě v dubnu. Výrobci už navíc avizovali, že cigarety v příštím roce nezdraží o sedm korun, jak by odpovídalo zvýšené dani, ale v průměru dokonce o osm korun, podotýká dnešní Právo.