Lidl dostal rekordní dvoumilionovou pokutu za porušení zákona o odpadech

Praha - Síť diskontních prodejen Lidl dostala od České inspekce životního prostředí (ČIŽP) pokutu dva miliony korun za porušení zákona o odpadech. Společnost Lidl ve svých prodejnách podle ČIŽP dostatečně nezajistila sběr použitých výrobků určených ke zpětnému odběru. Informovala mluvčí ČIŽP Ivan Awwadová. Jde pravděpodobně o nejvyšší pokutu, kterou kontrolní úřady uložily obchodním řetězcům.

Inspektoři ČIŽP loni v srpnu při opakované namátkové kontrole zjistili, že ve třech prodejnách Lidl byla na jejich vstupních dveřích sice vyvěšena cedule o zpětném odběru výrobků, avšak v oddělení s nabídkou motorových olejů byly další plakáty, které sběr těchto výrobků omezovaly a regulovaly několika podmínkami, což je v rozporu se zákonem.

„Společnost podmiňovala bezplatný zpětný odběr předložením účtenky či dokladu ke koupi, anebo vrácením výrobku v originálním balení. Zpětný odběr byl vázán na konkrétní výrobní značku zboží,“ nastínila Awwadová. Zákon takový postup při zpětném odběru nepřipouští. „Zpětný odběr může povinná osoba odmítnout jen tehdy, pokud výrobek z důvodu kontaminace ohrožuje zdraví osob, které zpětný odběr provádějí,“ dodala.

ČIŽP při stanovení výše pokuty přihlédla k tomu, že se v případě potravinářského řetězce Lidl jednalo již o druhé porušení zákonem stanovené povinnosti. „Společnost Lidl v posledních letech opakovaně porušila i jiné povinnosti týkající se zpětného odběru výrobků než jen povinnost informovat spotřebitele. Jedná se tedy již o několikátou pokutu, kterou ČIŽP společnosti za porušení zákona o odpadech uložila,“ vyvsětlila mluvčí.

Lidl již v minulosti jednu pokutu od inspekce životního prostředí dostal. Jednalo se rovněž o porušení zákona o odpadech. Firma tehdy v některých prodejnách neinformovala zákazníky o možnosti zpětného odběru motorového oleje a monočlánkových baterií. Za prohřešek musela zaplatit 600 tisíc korun.