Němečtí strojvůdci se dohodli, další stávky prý nebudou

Berlín - Německé železniční odbory (GDL) se dohodly s drážním koncernem Deutsche Bahn (DB) na růstu mezd a snížení pracovní doby. Po deseti měsících sporu, kvůli němuž strojvůdci ve druhé polovině loňského roku několikrát stávkovali, tak byly na 99 procent další protesty na německé železnici zažehnány.

Deutsche Bahn v nové kolektivní smlouvě strojvůdcům garantuje osmiprocentní navýšení mezd od 1. března a další tři procenta od 1. září do 1. února 2009. Strojvůdci si rovněž vymohli snížení týdenní pracovní doby z dosavadních 41 na 40 hodin. Kromě toho dostanou strojvůdci jednorázově 800 eur (téměř 21.000 korun) za už odpracované přesčasy a jejich ohodnocení bude více zohledňovat pracovní zkušenosti a dosaženou kvalifikaci.

Podle DB si dosud němečtí strojvůdci průměrně ročně přišli na 33.000 eur hrubého (asi 884.000 Kč), takže podle oficiálních statistik byly jejich mzdy ve srovnání s průměrem platů ve státní sféře mírně nadprůměrné.

Nová tarifní smlouva by měla být podepsána do konce ledna. Předseda GDL Manfred Schell potvrdil, že se na 99 procent nebudou konat další stávky a vyjádřil přesvědčení, že krach dalších vyjednávání je vyloučen. Podle něj zbývá do konce ledna vyřešit už jen několik jednotlivostí. „Zbývající otevřené body dokážeme rychle vyřešit,“ prohlásila i personální šéfka DB Margret Suckaleová.

Strojvůdcovské odbory nevylučovaly další stávky poté, co v posledních dnech hrozila především nedohoda ohledně počtu předepsaných pracovních hodin. Průlom se údajně podařil stranám tarifního konfliktu v sobotu odpoledne na setkání Schella s šéfem DB Hartmutem Mehdornem za zprostředkování německého ministra dopravy Wolfganga Tiefenseeho.

„Máme před sebou uzavření kolektivní smlouvy, která je důležitá nejen pro zaměstnance drah, a pro firmu jako takovou, ale samozřejmě taky pro celé hospodářství Německa,“ radoval se ministr. Každý den stávky totiž podle propočtů německého institutu DIV stál 50 milionů eur. A ztráty nepočítalo jen Německo.

Strojvůdci hlavně na podzim uskutečnili několik časově omezených stávek v osobní i nákladní dopravě. Stávky přitom doléhaly i na železniční dopravu za hranicemi Německa, tedy i v České republice. „Vícenáklady, které vznikly ČD třeba tim, že musely vystavovat mimořádné soupravy na hranicich, nebo že máme ušlé tržby protože řada lidí si rozmyslela, že pojede v těchto dnech vlakem a radši necestovala, když je železnice v Německu nespolehlivá, se pohybují v řádech desítek tisíc, možná by to mohlo být i několik stovek tisíc,“ shrnul dopady na České dráhy jejich mluvčí Ondřej Kubala.

GDL hrozil vyhlášením časově neomezené stávky, pokud DB nepřistoupí na samostatnou kolektivní smlouvu se strojvůdci. S navýšením platů o 4,5 procenta, na němž se s DB dohodly ostatní dva železniční odborové svazy, se strojvůdcovský svaz nechtěl spokojit. Odborové svazy GDBA a Transnet přitom reprezentují až 195.000 zaměstnanců, zatímco GDL má „jen“ kolem 34.000 členů.