OKD připravuje likvidaci stometrové těžní věže

Ostrava - OKD připravuje likvidaci asi 100 metrů vysoké betonové těžní věže Dolu Dukla. Z areálu uzavřeného dolu by do léta měla zmizet většina z pětaosmdesáti budov. Stát zůstane jen 12 objektů. Čtyři z nich jsou památkově chráněny. Poslední vozík s uhlím z dolu vyjel přesně před rokem. Do letošního října by měly skončit i všechny likvidační a demoliční práce. ČTK to řekl ředitel OKD pro rekultivace Radim Tabášek.

Věž by měla padnout během léta. Podle Tabáška to bude úplně poprvé, co bude v OKD likvidována tak vysoká a kompaktní betonová těžní věž. V areálu, ve kterém nyní pracuje posledních 17 zaměstnanců z původních 1600, zůstanou stát i čtyři budovy, které jsou zapsány na seznamu státem chráněných technických památek. Zachována bude stará zámečnická dílna z roku 1907, lampovna, kombajnová dílna a kompresorovna. Během loňského roku demoliční čety poslaly k zemi či rozebraly 37 budov. Letos na ně čeká dalších 36. Betonová věž by měla padnout téměř poslední.

Útlumové a likvidační práce probíhaly po celý rok 2007 i v pozemí. Odtud musely zmizet těžní stroje a další zařízení. Koncem července se definitivně zastavily hlavní důlní ventilátory a začalo zasypávání dvou ze tří jam hlubokých jeden kilometr. Na to se spotřebovalo více než 161.000 tun materiálu.

Během demolice pracovníci museli brát ohled i na to, že odložené kovy vzbuzují zájem sběračů šrotu. „Veškerý materiál z podzemí i povrchu evidujeme a hlídáme. Byli jsme si rizika vědomi. Nepřetržitá ostraha areálu se nám vyplatila,“ řekl ČTK bezpečnostní manažer OKD Kamil Kačer. Dodal, že i když se různé skupiny z okolí několikrát pokoušely krást, do areálu se téměř nedostaly a nestal se žádný závažnější incident.

Z celkového počtu 1600 pracovníků Dolu Dukla našla víc než tisícovka z nich v rámci OKD nové uplatnění. Dalších 116 lidí odešlo do důchodu. Zbytek firma s odstupným propustila.

Celkem horníci z podzemí Dolu Dukla, kde se těžilo od roku 1905, na povrch dostali víc než 100 milionů tun uhlí. To by se vešlo do 1,8 milionu vagonů, které by pak vytvořily vlak dlouhý přes 25.000 kilometrů. Důl původně nesl jméno po císaři - Kaiser Franz Joseph Schacht. V roce 1918 byl přejmenován na Jáma Suchá a od roku 1949 nesl název Důl Dukla. Útlum vedení OKD schválilo kvůli neefektivitě těžbě, která byla v obtížných geologických podmínkách poměrně nákladná.