Pojišťovny jsou proti zvýšení limitu škod u nehod

Praha - Pojišťovny jsou proti návrhům prosazujícím výrazné zvýšení hranice hmotné škody, při jejímž dosažení je účastník dopravní nehody povinen volat policii. Uvedla Česká asociace pojišťoven. Nynější právní úprava umožňuje účastníkům dopravní nehody nevolat k nehodě policie jen v případě, když je škoda nižší než 50.000 korun.

Jedním z návrhů expertní komise ministerstva dopravy, která by měla do konce února dokončit návrh novely silničního zákona, je zvýšení hranici škody, při které je řidič povinen přivolat policii, až na 250.000 korun. „Pro mě je nepřijatelné, abychom v souvislosti s dopravní nehodou do 50.000 korun škody bez zranění byli povinni ji dokumentovat na čtyřech listech a zaznamenávat věci, které nejsou až tak důležité,“ řekl před týdnem ředitel dopravní policie Martin Červíček .

Výkonný ředitel ČAP Tomáš Síkora upozornil na to, že ještě nesmí vzniknout škoda na zdraví nebo majetku třetích osob a účastníci se musí dohodnout o míře účasti na nehodě. Ani v takovýchto případech jim ale zákon nezakazuje volat policii. Nynější právní úprava způsobuje, že účastníci dopravní nehody raději volají policii ke všem nehodám, neboť mají jistotu, že tak budou ochráněna jejich práva, dojde k řádnému vyšetření nehody a škoda bude náležitě zdokumentována, uvedl Síkora.

„Přimlouvali bychom se za zachování současné hranice pro přivolání policie k nehodám 50.000 korun. Tato hranice je příznivá pro odstranění banálních škod v provozu, kterými se policie v minulosti musela zabývat, řidiči na ni čekali dlouhé hodiny, bránili provozu a často docházelo na místě k dalším nehodám,“ souhlasila mluvčí pojišťovny UNIQA Eva Svobodová.

Výši škody v mnohem větší hodnotě nedokáže podle Sýkory běžný člověk odhadnout a vzhledem k průměrnému stáří osobních vozidel v Česku a jejich odpovídajícím cenám by tento posun mnohdy znamenal totální škodu. U nových aut může být modelovou škodou okolo 50.000 korun být nedobrždění vozidla před přechodem za stojícím vozem, kdy dojde k poškození předních světlometů, masky, nárazníku, částečně blatníku nebo kapoty, doplnila Svobodová.

Výrazné zvýšení hranice hmotné škody by podle ČAP také znamenalo zvýšení rizika výskytu pojistných podvodů a významně ulehčilo jejich páchání. Poctiví plátci pojištění odpovědnosti z provozu vozidla by navíc byli v důsledku vzniklé situace spíše poškozováni. Povinné ručení by jim zdražilo o náklady na neoprávněně vyplacená pojistná plnění, které se započítávají do ceny pojistného, míní Síkora.