Rejdaři chtějí dvě miliardy za nesplavnost Labe

Praha - Čeští lodní dopravci žádají po ministerstvu dopravy dvě miliardy korun jako kompenzaci za špatné plavební podmínky na českých řekách. Žádost zatím podalo pět firem; náhradu chtějí za roky 2004, 2005 a 2006. Na dotaz ČTK to dnes řekl Zdeněk Vitouš, tajemník Sekce vodní dopravy Svazu dopravy České republiky. MD žádosti považuje za nadsazené a na kompenzace má připraveno řádově nižší sumy.

S nestálostí hladiny se dopravci potýkají již delší dobu, nejhorší situace však byla loni. Labe bylo splavné pouhých 182 dní. V roce 2006 to bylo o 26 dní více, v roce 2005 bylo Labe ekonomicky splavné 232 dní. Řeka se považuje za nesplavnou, když výše hladiny klesne pod 140 centimetrů. Kritický je zejména úsek u Děčína blízko česko-německé hranice.

Podle Vitouše se požadovaná částka zřejmě ještě zvýší. „Jsou nachystané další žádosti, které zahrnují i rok 2007,“ řekl. Rejdaři tvrdí, že za neutěšenou situaci na řece může stát, který se o dopravní cestu dostatečně nestará. „Ona se musí dělat údržba jako na silnici, musí se například prohrabávat dno. A to se neděje,“ řekl Vitouš.

Ministerstvo dopravy má zatím pro rejdaře nachystáno necelých 160 milionů korun za uplynulé tři roky a podobné by to mělo být i v letech 2008, 2009 a 2010. „Ten měšec není bezedný, musíme se držet v limitech rozpočtu,“ řekl mluvčí úřadu Karel Hanzelka. Náměstek ministra Jiří Hodač označil již dříve požadavky rejdařů za „z říše snů“, přičemž dopravci tenkrát žádali poloviční částku.

Ani rejdaři zřejmě nepočítají s tím, že jim stát všechny peníze vyplatí. „Nám nejde ani tak o ty peníze, nám jde o to, abychom mohli normálně podnikat v tom, na co máme koncesi. Je to zoufalý krok, státe probuď se a začni konečně dělat,“ uvedl Vitouš. Vodní doprava může údajně ulehčit silnici a železnici, které přestávají kapacitně stačit. „Vozit například substráty po silnici je hrozný přepych,“ dodal Vitouš.

Kvůli špatným plavebním podmínkám v České republice se čeští rejdaři poslední léta hromadně stěhují do zahraničí. Z necelých 110 lodí české říční flotily již jezdí dlouhodobě v zahraničí šedesát procent plavidel. České lodě přepraví ročně kolem dvou milionů tun nákladu, přičemž stále větší podíl připadá na vodní cesty, které se České republice vyhýbají.

Změnu situace má přinést mimo jiné výstavba jezu u Děčína, proti které však protestují ekologové.