Nelegální stahování se v EU možná bude trestat odpojením od sítě

Brusel - Hudební vydavatelství tlačí na Evropskou unii, aby nařídila poskytovatelům internetového připojení odpojení klientů, kteří nelegálně stahují hudbu. Následují tak příklad francouzského prezidenta Nicolase Sarkozyho, který s podobným nápadem přišel poměrně nedávno kvůli propadu prodeje klasických CD nahrávek.

„Až dosud poskytovatelé internetového připojení na svých sítích dovolovali masivní poškozování vlastnických práv, které zapříčinilo podhodnocení muziky, jež je takovými právy chráněna,“ cituje internetový server EUobserver šéfa Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI) Johna Kennedyho. „Je na čase, aby se tím začala zabývat Evropská unie a vlády členských států,“ dodal.
   

Piráti připravují hudební průmysl o miliardy

Podle IFPI nahrávacímu průmyslu stále unikají miliardy kvůli rozšířenému pirátství. Počet nelegálně stažených nahrávek překonává podle jejích odhadů počet legálních stažení v poměru 20 ku jedné. To je také hlavní důvod, proč organizace přivítala Sarkozyho návrh, aby poskytovatelé internetových služeb ve Francii automaticky odpojili klienty zapletené do pirátství. Podle Kennedyho je tento plán doposud nejvýznamnějším milníkem v boji proti internetovým pirátům.

Prodej CD mezi lety 2005 a 2006 klesl o 11 procent a v poklesu pokračoval i loni. Prodej digitální hudby sice roste, avšak ve srovnání s předchozími lety výrazně zpomalil. V roce 2005 se příjmy z prodeje téměř ztrojnásobily a v dalším roce zdvojnásobily.

„Socialismus duševního vlastnictví“

Podle ředitele Radia 1 Saši Michailidise vznikl problém ve chvíli, kdy si lidé začali stahovat hudbu a gramofirmy na tento požadavek dostatečně rychle nezareagovaly. Nyní se snaží situaci dohnat. Internet přinesl povědomí, že „všechno je všech a za vlastnictví se nemusí platit“, připouští jako další důvod pro rozšíření pirátství Michailidis.

„Stahování je jen jednou z příčin, proč gramofirmám klesají zisky. Dalším důvodem je, že se mění pohled na zábavu, lidé se chtějí bavit i jiným způsobem,“ domnívá se ředitel Radia 1. „Jde o hledání balanců zájmu spotřebitelů a zájmu majitelů práv k obsahu na internetu,“ vysvětluje ředitelka IFPI Petra Žikovská, proč umožnit stahování není tak jednoduché.

Příkladem je podle ní Francie, kde se poskytovatelé připojení, majitelé práv a spotřebitelé dohodli tak, aby se ke spotřebitelům dostala co nejširší nabídka legální hudby.  Česká IFPI v současné době vyjednává o podobné možnosti.


Jednotný on-line trh     

Není vyloučeno, že Evropská unie hudebním vydavatelstvím nakonec vyhoví. Letos se komise chystá přijít s prvními návrhy, které by měly vytvořit jednotný trh s online hudbou, filmy či hrami. Ten by také měl zpřísnit ochranu autorských práv na internetu. „Musíme si v Evropě vybrat: chceme silnější hudební, filmový a herní průmysl? Pak bychom měli dát tomuto průmyslu zákonnou jistotu, autorům obsahu spravedlivou odměnu a zákazníkům široký přístup k obrovské rozmanitosti online obsahu,“ uvedla před časem komisařka pro informační společnost Viviane Redingová.