Kvůli stávce maďarských železničářů končí vlaky z ČR na Slovensku

Budapešť - Další stávka maďarských železničářů dnes prakticky ochromila provoz vlaků v zemi, zejména kolem Budapešti a ve východních regionech. Důvodem protestu jsou nesplněné požadavky železničářů na růst mezd. Stávka ovlivnila i provoz mezinárodních vlaků mezi ČR a Maďarskem. Všechny spoje končí na slovensko-maďarské hranici.

I velká nádraží maďarské metropole zela dnes ráno prázdnotou, zato automobilový provoz na ulicích a silnicích byl zřetelně vyšší, charakterizovala důsledek stávky agentura AFP.

Obtíže způsobila situace v Maďarsku také Českým drahám. Největší komplikace nastaly u vlaku EuroCity Hungaria, který jezdí z Budapešti do Berlína. Souprava uvízla v Maďarsku, takže dráhy na trasu nasadily jiné vagony. V Praze musejí cestující přestoupit do jiného vlaku.

Jak dlouho budou protesty komplikovat maďarskou, a tedy i mezinárodní přepravu, zatím není jasné. „Maďarská strana nedala ani náznak, kdy by mohla stávka skončit, je k ní tedy nezbytné přistupovat jako k časově neomezené,“ podtrhl mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Obdobně jako v páteční akci maďarští železničáři požadují zvýšení mezd o deset procent se zpětnou platností od loňského července, a jednorázovou částku 250.000 forintů (v přepočtu asi 25.000 Kč), která má představovat jejich podíl z privatizačních příjmů z prodeje divize pro nákladní železniční dopravu MÁV Cargo.

Stávkové hnutí železničářů organizuje jeden z největších odborových svazů v zemi VDSZSZ. Od loňského října uspořádal již několik krátkých stávek, jimiž kromě mzdových požadavků protestuje nejen proti rušení řady tratí, ale i proti částečné privatizaci zdravotnického systému.