Američané kupují malé vozy, Češi chtějí velká auta

Praha - Ve Spojených státech dosáhl prodej malých automobilů v loňském roce na rekordních 2,7 milionu vozů a i letos by se mohl vyšplhat k podobnému číslu. Malá auta jsou v USA moderní, důvodem pro jejich koupi jsou i vysoké ceny benzínu. V České republice naopak poptávka po menších vozech klesá. Prodej se snížil o čtyři procenta. Zájem je o auta nižší střední třídy.

Poptávka po malých vozech na americkém trhu vyvolala i příslušné reakce u automobilek. „Dřív byla malá auta do spojených států jenom dovážená,” tvrdí Pavel Tunkl ze Svazu dovozců automobilů. Ještě donedávna nevyráběly místní automobilky malé vozy kvůli nízkým maržím, teď se snaží díky vysoké poptávce přístup změnit. Firma Chrysler oznámila, že vyvine s čínskou společností Chery malý automobil, který se v roce 2010 začne vyvážet z Číny do USA. Podobný model nabídne ve stejném roce zákazníkům i firma Ford. General Motors chce již napřesrok v Severní Americe zahájit prodej zmodernizovaného malého automobilu Aveo.

Český automobilový trh je v oblasti prodeje malých vozů podle Tunkla anomálií. „Malé vozy tvořily více než padesát procent prodeje. Ve vyspělých trzích v Evropě se tento segment přitom pohybuje na úrovni 25 procent,” říká Tunkl. Pokles zájmu o malé vozy je tedy přirozený. Český trh na tento trend zareagoval vyšší nabídkou velkých vozů nebo zvětšováním těch menších. Například Škoda Fabia vyrostla o dva centimetry na délku a o pět na šířku. Podobnou proměnou projde i Renault Twingo, který bude o 17 cm delší než jeho předchůdce.