Řada měst své firmy dotuje, některé podniky směřují k privatizaci

Praha - Řada českých měst stále provozuje firmy zajišťující veřejné služby. Města to dělají i přesto, že mnohé z těchto firem jsou prodělečné a obce tak musejí jejich provoz platit ze svého rozpočtu. K provozování ztrátových firem některé radnice vede snaha ponechat si kontrolu například nad cenami dopravy nebo tepla.

Většina měst si nadále ponechává firmy v podobě příspěvkových organizací, nebo z nich vytváří akciové společnosti či společnosti s ručením omezeným, kde je město jediným vlastníkem. Častým případem bývá městská hromadná doprava. Například olomoucký magistrát letos přispěje na provoz dopravního podniku, který je akciovou společností stoprocentně vlastněnou městem, částkou 165 milionů korun. Pardubice a Chrudim zase každoročně nemalým obnosem dotují své firmy zabývající se likvidací odpadů. Přesto si je města stále drží.

Objevují se však i opačné přístupy. Například Ostrava chce postupně přenechat provoz všech svých obchodních společností soukromým firmám. V koncesním řízení chtějí ostravští radní najít soukromého provozovatele také pro všechna parkovací místa ve městě.

Svého podílu v Technologickém parku se chce zbavit i Brno. Ve firmě, která spravuje stejnojmenné centrum pro výzkum, má zatím polovinu. Společnost ale pro Brno není stěžejní, město se chce zaměřit především na firmy ze síťových oborů, jako jsou vodárny, teplárny a spalovna. Většinový podíl má krajské město v deseti firmách s miliardovými tržbami. Ročně je dotuje stovkami milionů korun.

Přesto řada měst v zemi firmy vlastní. Na obchodní společnosti převádí své příspěvkové organizace mnohé radnice ve středních Čechách. Vede je k tomu nejen snaha ušetřit na nákladech a investicích, ale také snadnější cesta k prodeji obchodních podílů v těchto firmách. Zisk přitom není jediným důvodem. Radnice změnu majitele obhajují často tím, že chtějí zvýšit kvalitu služeb, které podnik poskytuje a které by bez strategického partnera zajistit nedokázaly.