České dráhy pronajaly desítky nádraží, i když je možná přestanou vlastnit

Praha - České dráhy již pronajaly soukromým firmám více než 30 nádražních budov na desítky let, a zadělaly si tak zřejmě na právní problém. Je totiž možné, že novela zákona o ČD, která nyní leží v parlamentu, nádražní budovy firmě odebere. Jak by se potom situace kolem pronajatých stanic řešila, neví ani ministerstvo dopravy.

Někteří poslanci chtějí, aby se nádraží do konce června příštího roku převedla do majetku Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Jejich stanovisko podpořil před několika dny i hospodářský výbor sněmovny. Nyní záleží na tom, zda se usnesení objeví ve znění novely zákona. Ta převádí na SŽDC pouze péči o koleje a majetek za deset miliard korun. Nádraží zatím neřeší.
 
Nádraží dráhy dostaly do vínku při svém vzniku v roce 2003, kdy se dělila státní organizace České dráhy na ČD, a.s. a Správu železniční dopravní cesty, která vlastní koleje. Převod nádraží na ČD kritizoval také Ústavní soud. Především však vadí konkurenci, podle které České dráhy získaly s nádražními budovami neprávem výhodu na trhu.
 
Dráhy pronajímají budovy v rámci projektu s názvem Živá nádraží. Princip je vždy stejný. Dráhy pronajmou stanici na 30 až 40 let a investor za to budovu zrekonstruuje a dále pronajímá. Celkem by se to mělo týkat 190 nádraží, prvních 34 již nájemce má. Opravuje se například pražské hlavní nádraží, nádraží v Havlíčkově Brodě, Kolíně, Teplicích nebo Mariánských Lázních.