Mezi Evropany věří internetovým obchodům nejvíce Češi

Praha - Letošní edice studie Barometr Cetelem 2008 se zaměřila na internet, chování spotřebitelů ve světové síti a jejich důvěru v ní. Tradičně zkoumala i plány Evropanů ohledně utrácení a spoření a měřila jejich "náladu".

Výchozím zjištěním letošního průzkumu je, že dotazovaní ze 13 zemí vnímají svou osobní situaci a situaci ve své zemi jako dobrou. Češi dali své zemi v průměru známku 5,3, přičemž nejlepší by byla hodnota 10. Češi dále plánují více spořit, avšak současně plánují i výdaje ve vyšším objemu než dříve. To svědčí o dobré náladě na trhu. „Češi hodnotí svou situaci stále dobře,“ zhodnotil výsledek šetření generální ředitel společnosti Cetelem Václav Horák.

Touha utrácet se tak logicky s rozvojem širší dostupnosti internetu a stále větší atraktivnosti e-businessu přelévá i do virtuálního světa. Evropané tráví podle zjištění poradenské společnosti BEPA na internetu 12 hodin týdně, přičemž třetina Evropanů již běžně nakupuje na internetu.

Ačkoliv Češi za ostatními zeměmi zaostávají v připojení domácností k vysokorychlostnímu internetu, v e-shopech utrácí téměř každý uživatel internetu. S tím souvisí i velká důvěra spotřebitelů vůči internetovým obchodům, o 20 procent vyšší, než je celoevropský průměr. Charakteristickým rysem Čechů je ale oproti ostatním vysoká preference platby dobírkou namísto platební či kreditní kartou, jak je běžné v jiných zemích.

Barometr Cetelem je mezinárodní studie, která od roku 1989 srovnává názory a postoje spotřebitelů ve vybraných evropských zemích, od roku 2004 i v České republice. Letošní edice zkoumala postoje Evropanů na vzorku více než 10 tisíc respondentů, z toho 950 hlasů vybrala od Čechů.

Vydáno pod