Stravenky mají lidé za samozřejmost, touží po služebním autě a vzdělávání

Praha - Nejčastěji nabízenou zaměstnaneckou výhodou jsou v Česku stravenky. Samotní zaměstnanci je však nevnímají jako benefit, ale mají je spíše za samozřejmost. Nejvíce touží po služebním voze, který by mohli využívat k soukromým účelům, jazykových kurzech, odborném vzdělávání nebo pružné pracovní době. Vyplývá to z průzkumu, který dnes zveřejnila personální firma Robert Half Czech Republic.

„V průzkumu se jasně ukázalo, že stravenky jsou jedním z nejčastěji nabízených benefitů ze strany zaměstnavatelů. To ale neznamená, že jsou nejžádanější ze strany zaměstnanců. Ti je totiž považují za samozřejmost,“ uvedl v dnešním Dobrém ránu ředitel firmy Robert Half Czech Republic Aleš Křížek.

Vláda však schválila poslanecký návrh na zrušení daňového zvýhodnění stravenek. Pokud projde parlamentem, pravděpodobně to bude znamenat jejich definitivní konec. Zaměstnavatelům už by se totiž dále nevyplatily. Firmy by tak stály před rozhodnutím, zda vybudovat vlastní stravovací zařízení, nebo výpadek stravenek svým zaměstnancům kompenzovat jiným způsobem.

Jiná změna legislativy se už do nabídky zaměstnaneckých výhod promítla. Od ledna začala platit nová pravidla pro poskytování nemocenské. V prvních třech dnech nemoci nedostanou lidé žádné dávky. Některé firmy tak zaměstnancům začaly nabízet dovolenou navíc.

Naprostá většina zaměstnaneckých výhod je podle Křížka daňově uznatelná. Kromě stravenek se jedná například o služební telefony, notebooky nebo služební automobily. „V těchto případech je však mnohdy velmi tenká hranice mezi benefitem a pracovním nástrojem,“ zdůraznil Křížek.

Zaměstnanci by podle průzkumu dále ocenili mateřské školky na pracovištích nebo vzdělávání v oboru. Ze strany zaměstnavatelů jsou však vzdělávací kurzy až 19. nejrozšířenějším benefitem.