První A380 míří do Singapuru

Paříž - Společnost Airbus dnes v Toulouse s osmnáctiměsíčním zpožděním předala první exemplář největšího dopravního letounu světa Airbus A380. První komerční let společnosti Singapore Airlines se uskuteční 25. října na trati Singapur - Sydney. Letecké společnosti čekají na dalších 188 strojů, mezi zájemce o největší evropské letadlo patří například British Airlines.

Přestože u předání letadla v Toulouse chyběli nejvyšší zástupci francouzského státu, slavnostní ceremonie se uskutečnila za přítomnosti mnoha čestných hostů. Letadlo nese na trupu označení First to fly (První, které vzlétlo) a je v tradičních barvách singapurských aerolinek – modré a tmavě bílé. Může s ním cestovat 471 lidí – dvanáct v přepychové třídě lux, šedesát v klasické kategorii business class, zbytek je určen pro turistickou třídu. Posádka čítá kolem 30 lidí.

Singapure Airlines převezme celkem devatenáct strojů, již v příštím roce to budou tři kusy. Největší počet strojů je určen pro Emirates Airlines, které si objednaly celkem 55 kusů, druhým největším odběratelem pak je australská přepravní společnost Qantas – ta čeká na dvacet letadel. 24 objednávek z celkových 189 je předběžných. Podle zástupců výrobce bude možné v příštím roce dodat celkem 13 letounů.

Airbus A380 je po ruském Antonovu An-225, který se využívá pouze k přepravě nákladu, největším civilním letadlem – v úsporné verzi může přepravit přes 850 cestujících. Dolet stroje je přes 15 tisíc kilometrů. Airbus se může oproti předchůdcům pyšnit novou technologií a moderními materiály. Až 25 procent hmotnosti tvoří kompozitní materiály, 380 km drátů je vyrobeno z odlehčeného hliníku. Jako jediné letadlo má A380 dvě paluby po celé délce trupu a cestujícím nabízí více komfortu ve všech třídách – především pak širší sedačky a více místa pro nohy.

Katalogová cena Airbusu A380 se pohybuje kolem 300 milionů dolarů, tedy šest miliard korun. Vzhledem ke zpoždění dodávek se dá uvažovat také o určitých slevách, které by se mohly podle francouzského listu Parisien pohybovat kolem deseti procent. Výroba se naplno rozjede až v roce 2010, kdy by mělo být zhotoveno celkem 45 letadel. S tím souvisí také problém rentabilnosti celého systému (původně se odhadovala na 250 strojů) – dnes se mluví o nutné výrobě až 400 kusů.

Dnešní předání proběhlo za situace, kdy skoro celé bývalé vedení skupiny EADS, mateřské společnosti Airbusu, čelí podezření ze zneužití informací v obchodním styku, a to k prodeji akcií firmy. V souvislosti se zpožděním výroby se také spekuluje o nízké konkurenceschopnosti evropského superletounu ve vztahu k budoucímu vývoji na poli letecké dopravy. Vznik obřího letadla totiž vychází z předpokladu letecké dopravy soustředící se na uzlová letiště. Boeing naopak sází na přepravu cestujících přímo do koncového místa letu, čemuž je také přizpůsoben „konkurenční“ Boeing 787 Dreamliner. A380 se i proto lehce může stát sázkou do loterie.