Češi kupují stále více biopotravin, podíl tuzemských výrobců na prodeji je ale nedostatečný

Praha - Zájem Čechů o biopotraviny roste, tuzemskému trhu ale s nadpolovičním podílem dominují zahraniční výrobci.  Účastníci mezinárodní konference BIO SUMMIT 2008 v Praze se shodují, že tato situace se musí změnit. Státní zemědělský a intervenční fond už sice zahájil propagační kampaň, ale podpora musí být podle tuzemských výrobců ještě větší.

Češi už si na výrobky vznikající bez pesticidů a dalších chemikálií zvykli. Kupují nejen biojogurty, kávu nebo zeleninu, ale také třeba biohovězí. To, že se jedná o perspektivní byznys, potvrzují i obchodní řetězce, které reagují na tlaky ze strany zákazníků zvyšováním nabídky těchto výrobků.

Biopotravin se u nás loni prodalo o 70 % víc než v roce 2006. Češi za ně utratili  celkem miliardu a 290 milionů korun, zatímco ještě předloni jen 760 milionů a ještě o rok dříve necelou polovinu této částky. Podle Toma Václavíka z Green Marketing ale 62 % ukrajují zahraniční výrobci.

Trh s biopotravinami má podle odborníků velký potenciál. Během tří let se podle jejich odhadů utracené částky ještě zdvojnásobí. I biofarem je v zemi o 355 víc než před dvěma lety.

Podle Fóra zdravé výživy ale lidé, kteří jedí biopotraviny, nedělají pro své zdraví víc, než ti, kteří je nejedí. Pro biopotraviny prý platí stejné předpisy, jen se při jejich výrobě užívá méně chemie.