Novou desku skupiny Radiohead si mohou fanoušci stáhnout z internetu

Velká Británie - Britská rocková skupina Radiohead přichází s novým projektem, který má zlevnit její hudbu. Ode dneška si mohou fanoušci skupiny stáhnout její nové album In Rainbows z oficiálních webových stránek kapely a sami si stanovit cenu, kterou jsou ochotni za skladby zaplatit.

Nejnižší možná částka, za kterou je možné album stáhnout, činí půl britské libry. K ní je ale ještě třeba připočítat poplatek za bankovní transakci ve výši 0,45 libry. In Rainbows si tak fanoušci mohou pořídit již za 95 pencí (v přepočtu za necelých 38 Kč).

Pro příznivce skupiny, kteří berou hudební nosič spíše jako cenný artefakt, připravila Radiohead speciální nabídku označovanou jako discbox. Za 40 liber získají zájemci CD s albem In Rainbows, stejné skladby na dvou vinilových deskách, bonusové CD s dalšími osmi skladbami a fotografie skupiny v digitálním formátu. Navíc fanoušek při objednávce této luxusní edice získá automaticky také download desky.

Důvod, proč se skupina rozhodla pro zpřístupnění svých skladeb na internetu, je podle redaktora BBC Ivana Kytky zcela zřejmý: „Producenti skupiny chtějí veřejnosti ukázat, že hudbu je možné produkovat i bez velkých vydavatelských společností. Poukázat chtějí také na to, kolik peněz při prodeji odchází právě mezi zprostředkovatele.“ Radiohead k tomuto kroku dospěla poté, co jí vypršela smlouva se společností EMI a skupina nepodepsala novou.

Radiohead ale není první, kdo se rozhodl k vydání desky bez zázemí silné společnosti, která by zajistila propagaci. V minulosti přišel s podobným záměrem například Prince. „Má vlastní studio, takže si pořídil desku velmi levně, ale byl tam ten problém, že lidé, kteří nejsou zarytí fanoušci Prince a kteří nechodí na jeho stránky pravidelně se nedozvěděli, že Prince vydává nové album,“ popsal v rozhovoru pro Českou televizi zpěvákovy snahy redaktor týdeníků Reflex Jan Dědek.

Distribuce hudby prostřednictvím internetu by se i přes problémy s propagací mohla v budoucnu stát zcela běžnou. „Než se tato otázka vyřeší, budou fungovat gramofonové firmy, které budou investovat do inzerce, aby se lidé vůbec dozvěděli, že kapela vydala novou desku,“ dodává k této problematice Dědek.