Obchod mezi Indií a Českou republikou roste

Praha - Indie je jedna z nejdynamičtějších ekonomik světa. Láká tuzemské podnikatele a obchody kvetou. Loni si Indie a Česká republika vyměnily zboží a služby za 13 miliard korun. Indie má víc než miliardu obyvatel a do dvaceti let by se měla stát třetí nejvýkonnější ekonomikou světa.

Vědí to i české firmy, které v Indii zakládají své pobočky. Jitka Gallusová, manažerka firmy Tedom říká: „Cítíme zde veliký potenciál a bereme to jako ohromnou výzvu pro možnost další produkce.“

České firmy mají nejvíc šancí v oborech jako strojírenství, energetika nebo infrastruktura. Právě tato odvětví považuje indická vláda za klíčová a snaží se do nich přilákat investory. „Stále více Čechů hledá Indii jako partnera pro spolupráci, buď v investicích v Indii, nebo přenášením výroby, aby byli konkurenční na globální ekonomice,“ tvrdí náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa.

Už počátkem minulého století se do Indie dovážely české obráběcí stroje nebo Baťovy boty. Taky dnes je Česká republika spojována v Indii s tradičními značkami. Podle indického velvyslance v ČR Raghavana chce hodně českých firem podnikat právě v Indii. „Mezi prvními byla například Škoda Auto, Tatra, Škoda Power, ale jsou zde i další firmy, které se zabývají přepravou,“ dodává.

Rychle roste taky vzájemný obchod mezi Indií a Českem – hlavně během posledních čtyř let. Dnes si obě země vymění zboží a služby téměř za 650 milionů dolarů. Ve srovnání s předním asijským gigantem Čínou je to ale stále jen desetina.

Indie se, stejně jako Česko, pustila do reforem až počátkem 90. let. Do té doby měl vše pod kontrolou stát a vláda bránila vstupu zahraničních investorů. Dnes je vše jinak, i když některé překážky dosud nezmizely. „Je to trh, který je složitý z hlediska administrativy, vysoké celní bariéry, obtížné jednání s místními úřady,“ vysvětluje Martin Tlapa. Podle Jany Švábenské z Komerční banky chybí Indii flexibilita, kvůli přemíře byrokracie je potřeba počítat s tím, že některé platby mohou přijít později, než klienti očekávají.

Ještě donedávna považoval Západ za hlavního partnera Čínu, teď se na světovém trhu stále více objevují výrobky se značkou Made in India.