Celkem se osobním prodejem v zemích EU zabývají přes tři miliony lidí. V Česku to je přes 218 tisíc, z toho 83 procent jsou ženy. Zboží se loni prodalo za čtyři a půl miliardy korun. Od roku 2002 jde o nárůst o necelé dvě miliardy. Přesto se tento druh nakupování potýká s nedůvěrou části veřejnosti.
„Někteří lidé mají obavy z toho, co se stane, když si koupí výrobek a nebudou s ním spokojeni, zda mají nějakou možnost ho reklamovat, vrátit, dovolat se svých práv,“ potvrzuje předseda představenstva Asociace osobního prodeje (AOP) Jan Stránský.
Prvním krokem je kontaktovat distributora, který výrobek prodal, nebo se obrátit přímo na firmu. Pokud ani tam neuspěje, měl by se spotřebitel obrátit na Asociaci osobního prodeje. Problém se pak řeší přes etický kodex. „O dodržování tohoto kodexu se stará nezávislý právník, takzvaný administrátor, ke kterému se potom spotřebitel může odvolat a poskytne mu bezplatnou odbornou právní pomoc,“ dodává Stránský.
Přímý prodej by měl i nadále růst. Měly by zde vstoupit nové firmy, které budou nabízet nové výrobky i služby.
Členy AOP, která v Česku působí od roku 1993, jsou společnosti Avon, Amway, Just, Lux, Mary Kay, Ranger, Oriflame, Tupperware, Vorwerk. Na celkovém trhu přímého prodeje v ČR se podle odhadů asociace tyto firmy podílejí více než polovinou. „Předpokládám, že v ČR mimo naši asociaci působí ještě zhruba 20 dalších firem zaměřených na přímý prodej,“ dodal Stránský.