Boom nákupních center se přesouvá do regionů

Praha - Bouřlivý rozvoj nákupních center v České republice pokračuje. V současnosti jich funguje více než 250 a další budou přibývat. Jen v letošním roce se jejich řady rozšíří o dalších 12. Stavět se bude především v menších městech. Vyplývá to z průzkumu společností Incoma Research a GfK Praha.

Celková plocha nákupních center v ČR v současnosti dosahuje 1,773 milionu metrů čtverečních. V průběhu letošního roku by měla vzrůst o půl milionu metrů čtverečních na 2,273 milionu.

Téměř polovina zastavěné plochy - 797 500 metrů čtverečních - připadá na Prahu. Ostatní regiony se dělí o 975 500 metrů čtverečních. Obchodníci v hlavním městě přitom čelí výraznému odlivu zájmu zákazníků. Metropole je nákupními centry přesycená, a tak zejména ta na perifériích zejí prázdnotou. Negativní trend pociťuje například Galerie Nové Butovice, do které proudí zákazníci pouze v období slev. Řada obchodníků již své provozovny v tomto centru uzavřela.

Zájem developerů se v poslední době přesouvá především do menších měst. „Nové projekty jsou plánovány v podstatě ve všech krajských městech a také v řadě okresních měst,“ informoval František Diviš ze společnosti Incoma Research.

Stavět se ale bude i v menších sídlech. Rozvíjet se v nich budou například nákupní centra Stop Shop rakouské společnosti Immoeast. „Chceme stavět ve městech, která mají aspoň 15 000 obyvatel,“ upřesnil jednatel firmy Stop.Shop. Management Georg Dobler.

První nákupní centra se začala v České republice objevovat na konci 90. let. Boom však vypukl až na počátku nového tisíciletí, kdy se hospodářství vzpamatovala z transformačních problémů a začala výrazná ekonomická expanze.