Nezájem diváků srazil tržby českých kin

Praha - Česká kina trápí nezájem diváků a kvůli tomu i snižování zisků. Za první tři měsíce letošního roku do svých sálů nalákala pouze 2,87 milionu diváků, což je o půl milionu lidí méně než loni. Stojí za tím nedostatek lákavých filmů i zdražení vstupného.

Ruku v ruce s menší návštěvností dolehl na kina také pokles tržeb. Meziročně se snížily o 51,4 milionu korun na 288,66 Kč. S nižším zájmem se potýkají zejména multikina, ta menší se s podobným problémem zatím nesetkala. „Samozřejmě návštěvnost multikin se velice úzce dotýká toho, kolik přichází těch opravdových velkých hitů,“ vysvětlil zásadní rozdíl programový ředitel kin Aero a Světozor Ivo Andrle. 

Kasových trháků se v prvním čtvrtletí letošního roku příliš nedostávalo. První příčku v návštěvnosti zaujal film Václav z dílny režiséra Jiřího Vejdělka, který zatím zhlédlo asi 300 tisíc diváků, kteří za vstupné zaplatili 27,5 milionu korun. Ani zdaleka se tak nevyrovnal loňské jedničce Obsluhoval jsem anglického krále režiséra s scenáristy Jiřího Menzela, kterou za první kvartál vidělo 746 tisíc lidí. Václav ale výrazně zaostal i za loňskou dvojkou, kterou se s 538 tisíci diváky staly Vratné lahve Jana a Zdeňka Svěrákových. 

Absence trháků ale není jediným důvodem, který kina o diváky připravil. „Druhým důvodem může být i nepatrné navýšení ceny vstupného, vlivem zvýšení sazby daně z přidané hodnoty,“ upozornil ředitel Village Cinemas Tomáš Palička. Distribuce filmů totiž podléhá snížené sazbě DPH, která se od ledna 2008 zvýšila z pěti na devět procent. 

Návštěvnost českých kin vykazovala rostoucí tendenci od roku 1999. Předtím zažívaly biografy výraznou krizi, do které je v roce 1994 uvrhlo zahájení vysílání televize Nova. Komerční stanice během roku stlačila zájem o kina z 22 milionů na 12,9 milionů diváků. V dalších letech se klesající trend i nadále prohluboval. 

Na obrat z konce 90. let měl zásadní vliv nástup multikin. Ani ta však nedokázala vrátit návštěvnost na původní úroveň. V rekordním roce 2007 nalákala jejich nabídka 13 milionů diváků.