Češi se učí utrácet za drahé víno

Praha - Česká společnost bohatne a spolu s průměrem se daří lépe i movitější vrstvě obyvatelstva. Ta tak neváhá a své příjmy utrácí za luxusní zboží. Jedním z příkladů je i rostoucí zájem Čechů o drahá vína. Ta přitom kromě gurmánského požitku často znamenají i zajímavou investiční příležitost.

Obecně nejvíce utrácí Češi podle someliéra Aleše Pokorného za francouzská vína z regionu Bordeaux. „Ta nejlepší vína, kdy máme stáří okolo sto až sto padesáti let a jsou stále ještě pitelná, se pohybují v řádech až milionů korun,“ zdůrazňuje Pokorný.

Investice do vína jako do komodity jsou ve světě běžné. Zhruba od poloviny předminulého století se víno prodává takzvaným systémem En primeur (dopředu). Investor v takovém případě nakupuje pouze opci, aniž by tušil, jak kvalitní víno v daném ročníku bude. Výhodou je nízká nákupní cena a tím pádem i velká možnost zhodnocení investice. „U prestižních vinařství se cena každý rok zvyšuje řádově o desítky až stovky procent, takže ta investice se skutečně vyplácí,“ dodává Pokorný.

Většinu prémiových vín v Česku stále nakupují cizinci. Podle Pokorného je jich až 70 procent. Nejčastěji se jedná o klientelu ze zemí bývalého Sovětského svazu. Počet Čechů, kteří jsou za víno ochotni utratit i stotisícové částky se však rok od roku zvyšuje.