Český letecký průmysl je na vzestupu, straší ho evropská legislativa

Praha - České letectví prožívá v roce svého devadesátého výročí dobré časy. Aero Vodochody se z miliardových ztrát dokázalo dostat na stamilionový zisk, a dokonce zvažuje investici v Rumunsku. Daří se i výrobcům ultralehkých a lehkých sportovních letadel. Letečtí průmyslníci se však cítí ohroženi silnou korunou a novými návrhy Evropské komise.

Největší český výrobce letecké techniky v Česku, Aero Vodochody, se loni ocitl po třech letech v zisku, který činil 236 milionů korun. Aero získalo počátkem roku silného partnera, česko-slovenskou investiční skupinu Penta. Ta v Aeru zahájila restrukturalizaci, během níž proinvestuje až 1,5 miliardy korun. Podnik sází na výrobu součástek pro vrtulník S-76 a transportní letoun C-27j Spartan a mimo jiné plánuje ve Vodochodech otevřít komerční letiště.

Přestože vlajková loď Aera, cvičný letoun L-159, stále nemá kupce, vedení společnosti znepokojeno není. „Aero se nyní profiluje v oblasti takzvaných leteckých kooperací a za rok 2008 očekává zisk 400 milionů korun i bez započítání případného prodeje letounů L-159,“ říká mluvčí společnosti Zuzana Koloušková.

Přestože v minulosti nebyla podle viceprezidenta Letecké amatérské asociace Jana Fridricha podpora leteckého průmyslu ze strany české vlády ideální, Aero i další podniky jsou nyní ziskové. Český letecký průmysl se v posledních letech specializuje na kooperace a finální asembláže menších letadel. Krom bojového letounu L-139 jsou to především ultralighty a lehká sportovní letadla. V těch patří Česko mezi světovou špičku. „Můžeme stavět na dobré reputaci letadel L-39 a L-410,“ tvrdí Jan Fridrich.

České letecké producenty v současnosti straší silná koruna, poplatky Agentury pro bezpečnost civilního letectví a chystaná legislativa Evropské unie. „Připravované návrhy jsou pro české podniky likvidační,“ upozorňuje Fridrich.