Do výstavby železnic půjde v příštím roce 30 miliard korun

Praha - České železnice čeká období hojnosti. Již příští rok by měla suma vynaložená na výstavbu železničních tratí přesáhnout 30 miliard korun. Nejvíce z celého balíku poputuje do výstavby koridorů. Dotace půjde z kapes státu i pokladny Evropské unie.

Investice do koridorů výrazně podporuje význam těchto tratí pro rentabilitu železniční dopravy. „Železnice bude konkurenceschopná pouze na dlouhých trasách,“ upozornila zástupkyně státní investorské organizace Správa železniční dopravní cesty Anna Kodysová. Zdůraznila přitom i plány Evropské komise, podle kterých by se měla v následujících letech přesunout na železnici zhruba polovina zboží putujícího v dnešní době po silnicích.

Významně při budování kolejišť kromě státních dotací pomohou i prostředky z evropských fondů. Mezi roky 2007 a 2013 z nich v rámci operačního programu Doprava přiteče zhruba 70 miliard korun. Poprvé v historii evropského společenství se příspěvek rozdělí v podstatě rovným dílem mezi silnice a železnice. EU zaplatí zhruba 60 až 80 procent nákladů na výstavbu koridorů.

V České republice v současnosti probíhá modernizace čtyř hlavních železničních koridorů. První dvě tratě, z Děčína do Břeclavi a z Polska napříč Moravou, jsou již téměř hotovy. Naopak výstavba třetího a čtvrtého koridoru je nyní v plném proudu a způsobuje nemalé problémy Českým drahám. Jde o trasy z Prahy do Rakouska přes České Budějovice a z Plzně do Německa přes Cheb. Kvůli stavebním pracím zde cestující často čeká výluka a nepříjemné zdržení při přestupu na náhradní autobus. Čtyři základní koridory, z nichž tři jsou součástí celoevropské páteřní sítě, by měly být hotovy v roce 2016.

Vydáno pod