V Brně začíná veletrh Autotec, nabízí nový Irisbus a testovací jízdy

Brno/Praha - Dnes návštěvníkům otevírá své brány jeden ze tří největších veletrhů s užitkovými vozy na světě. Láká hlavně na premiéru autobusu Irisbus, k vidění je však celá řada dalších užitkových a nákladních vozů. Kvůli českému nastavení DPH najdeme na výstavě dokonce i řadu osobních vozů v užitkové úpravě. Důraz vystavovatelé letos kladou na ekologii a šetrnost.

Přestože není veletrh Autotec orientován na širokou veřejnost, ale spíše na profesionály automobilového průmyslu, každoročně ho navštěvují desetitisíce návštěvníků. Výstava je totiž svým zaměřením jedinečná, jsou na ní k vidění nákladní vozidla, užitková vozidla, autobusy i servisní a garážová technika.

Součástí veletrhu jsou i doprovodné programy, zaujmou hlavně testovací jízdy v novém pavilonu P. Pořádají se také sympozia, na kterých se řeší problémy české automobilové dopravy. „Největšími problémy české kamionové dopravy jsou stav silniční sítě a kvalita řidičů,“ myslí si novinář Karel Beránek.

Letos návštěvníky přitahuje hlavně světová premiéra ekologického autobusu Irisbus. Vystavena jsou také auta oceněná tituly nákladní vůz roku, dodávka roku či autobus roku.

Výstava by mohla inspirovat česká města k obnově vozových parků své městské hromadné dopravy. „Vozový park autobusů patří k nejstarším u nás, starší jsou už jen hasičská auta,“ varuje Beránek.

K vidění jsou však i osobní auta, díky možnosti odpočtu DPH u nás totiž máme přes sto modelů osobních vozů v užitkové variantě. „Je to taková česká specialita. Celý svět se nám diví, že máme Porsche Caen jako dodávku,“ glosuje Beránek.

V současném autoprůmyslu je podle Beránka důležitý komfort, hospodárnost i ekologie. Vzhledem k aktuálnímu vývoji cen paliv je však rostoucí důraz kladen na spotřebu. „I Američané začnou produkovat hospodárnější auta,“ říká Beránek. Co se ekologie týče, hybridní auta mají podle Beránka ještě čas, aktuálnější se zdá využívání zemního plynu.

Český autoprůmysl v posledních letech zažívá boom, brzy se staneme třetím největším producentem vozů v přepočtu na obyvatele. Drahá ropa a silná koruna by tento trend zvrátit neměly. „Když vozy nebudeme produkovat my, budou je vyrábět okolní země. Stát by měl také více podporovat technické vzdělání,“ uzavírá Beránek.