Drahý benzin učí motoristy jezdit na plyn

Praha/Bratislava - Ceny pohonných hmot stojanů českých čerpacích stanic trhají rekordy. Motoristé se proto začínají odvracet od klasických paliv k LPG. Zájem o přestavbu aut s benzinovými motory na propan-butan se podle prodejců letos proti loňskému roku zdvojnásobil.

Loni tuzemské servisy namontovaly 20 tisíc přestaveb. Další vozy na LPG si motoristé dovezli z Itálie, Francie a zemí Beneluxu, kde je tato alternativa výrazně rozšířená. Počet aut přestavěných na LPG překročil podle Centrálního registru vozidel 140 tisíc kusů, což jsou asi tři procenta všech osobních aut na českých silnicích.

Cena přestavby benzinového automobilu na plyn se pohybuje mezi 10 a 40 tisíci korun. Náklady na provoz jsou v porovnání s benzinem zhruba poloviční. Investice se tak vrátí po ujetí alespoň 30 tisíc kilometrů.

Zdražování ropy ovlivňuje stejně jako naftu a benzin také LPG. Jeho cena je však výrazně nižší díky menší spotřební dani. Zatímco litr benzinu nyní vyjde na více než 32 korun, litr LPG stojí zhruba 16 Kč.

Slovensko zruší daň na LPG

Větší rozšíření vozidel jezdících na plyn možná čeká naše východní sousedy. Slovenská vláda se totiž rozhodla zrušit spotřební daň na LPG. „Důvodem osvobození LPG od spotřební daně je směrnice rady Evropské unie, která to umožňuje. Není však samozřejmě povinná,“ vysvětluje mluvčí Ministerstva financí SR Miroslav Šmál.

Kolik nakonec slovenští motoristé za plyn ušetří, bude záviset na vývoji cen na světových trzích, ale i na tom, jak se zachovají prodejci. Ti slibují, že změna u čerpacích stanic bude citelná. „Osvobození od spotřební daně představuje v současnosti víc než 4 koruny na litr,“ říká mluvčí společnosti Slovnaft Anton Molnár. Slibuje, že se plně promítne do koncové ceny pro spotřebitele.

Po slovenských silnicích jezdí v současnosti asi 70 tisíc aut s pohonem LPG. Výraznějšímu boomu alternativního pohonu zde však zatím brání přísná legislativa. Kvůli ní zanikla většina autorizovaných servisů. Mnoho automobilů je proto na plyn přestavěno nelegálně.

Plyn má stále řadu nevýhod

Motoristé, kteří uvažují o přestavbě automobilu na plyn, musejí počítat s některými nevýhodami. Kromě snížení výkonu auta k nim patří zvýšená spotřeba a zmenšení zavazadlového prostoru, kam je nutné umístit nádrž na plyn. Auta na LPG také nesmí parkovat v podzemních garážích.