Zrušení bezplatných služeb na palubě se nejspíš nevyhne ani ČSA

Praha - Poté co americké letecké společnosti ohlásily konec většiny palubních služeb poskytovaných zdarma, očekává se podobný krok i od dalších velkých aerolinek. Jako nejšastější důvod bývá citována zvyšující se cena paliv. Americké společnosti kvůli ní od letošního léta také zvyšují příplatky a zefektivňují provoz.

Podle odborníků je jen otázkou času, kdy trend dorazí i do Evropy. Noviny a video nebo jídlo a pití roznášené letuškami byly doposud samozřejmostí, mnohé linky navíc nabízejí i počítače s možností volby vlastního programu, ať už filmů nebo her.

„Možnost, že by se ČSA začaly v reakci na zvyšující se ceny paliv orientovat na výnosnější trhy, případně omezovat některé služby, nemůžeme vyloučit,“ uvedla mluvčí ČSA Daniela Hupáková.

Již nyní je jasně viditelná tendence určitých skupin cestujících spíše dát přednost takzvaným „low-cost“ společnostem, které dodatečný komfort nenabízejí. Jejich letenky jsou však často výrazně levnější.

„Jediní cestující, od kterých se nadále očekává vyžadování dodatečných palubních služeb, jsou obchodní cestující,“ říká letecký publicista Martin Velek. V business třídě létají manažeři mezinárodních firem a další „profesionální světoobčané“ tak často, že jsou na pohodlí často závislí.

Létat pravidelně bez možnosti připlatit si za pohodlí (více místa, nastavitelné sedačky apod.) by přinášelo mnohá zdravotní rizika. Mnozí obchodní cestující navíc za letu pracují, což ve stísněných podmínkách turistické třídy často nelze.

Diskuse o smysluplnosti leteckého občerstvení však trvá. Jde však jen o dílčí projev větších problémů. Letectví bude například v brzké budoucnosti řešit problém spotřeby nových modelů obřích letadel, nemluvě o často přehnaném luxusu, který se na nich přestává vyplácet. Rozdíl mezi klasickými a nízkonákladovými společnostmi se tak bude nadále stírat.