České firmy expandují do zahraničí

Praha/Ostrava - České firmy stále častěji expandují do zahraničí. V roce 2007 jich na zahraniční trhy proniklo 49, což je o pět více než v roce předcházejícím. Nejčastějším cílem expanze jsou sousední Polsko a Slovensko. Hlavním důvodem odchodu českých firem do zahraničí je nasycený domácí trh ve spojení s kapitálovou stabilitou a sílou českých společností.

„Zahraniční expanze je jen jedním z přirozených kroků v rozvoji firem, které se snaží jít za vyšším potenciálem růstu,“ tvrdí Zenon Folwarczny z daňové kanceláře Pricewaterhouse Coopers v Ostravě.

Jako pozitivní informaci pro českou ekonomiku vidí expanzi mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Tomáš Bartovský. „Firmy kapitálově sílí, a mohou si tím pádem dovolit expandovat do zahraničí, lépe řečeno provádět v zahraničí akvizice. To potvrzuje dobrou kondici českých firem,“ říká.

Odborníci očekávají, že do zahraničí bude v budoucnu expandovat stále více firem. Podle Folwarcznyho bude růst počet zveřejněných i utajených transakcí, bez rozdílu, zda jde o akvizici, či organický růst.

Nejvíce firem k expanzi vyráží ze severní Moravy, a to do Polska a na Slovensko. Pro výběr cílové země je klíčová její geografická blízkost.