Tatra se vrátí k výrobě osobních aut

Praha - Kopřivnická automobilka Tatra se chce v roce 2010 vrátit k výrobě osobních aut, kterou ukončila před 11 lety. Firma zvažuje výrobu replik dvou nebo tří retro modelů vycházejících ze slavných "tatrovek" minulosti. Do ankety nabídla deset modelů, z nichž mohou lidé do konce srpna vybrat tři, které Tatra následně v omezeném množství bude vyrábět, uvedl na dnešní tiskové konferenci generální ředitel společnosti Ronald Adams.

O vyráběných modelech rozhodne anketa 

Lidé budou moci prostřednictvím hlasovacích lístků v kopřivnickém muzeu nebo na internetu vybírat z deseti vozů. Patří mezi ně T57 a její varianta T57a, dále T75 a T570, T87, se kterou Hanzelka se Zikmundem objeli svět, T90, T97, vládní T603, populární T600 Tatraplan a T70. Podle motoristických novinářů jsou jasnými favority výběru právě Tatraplan, T603 a T87.

Na základě výsledků ankety chce vedení firmy v příštím roce zadat studii možného obnovení výroby vybraných modelů, kalkulaci nákladů a ceny. O ceně nechtěl Adams spekulovat, nastínil pouze, že výroba podvozku vyjde přibližně na 20 tisíc dolarů (315 tisíc korun) a zhruba stejně by stála i cena karoserie.

Vozy chce Tatra vyrábět v omezených sériích mezi 50 a 100 kusy pro sběratele a fandy značky. „Náš plán není zavést masovou výrobu,“ podotkl Adams. „Půjde o klasické retro vozy v tradičním kabátu starých tatrovek, ale s moderním podvozkem a další technikou splňující dnešní požadavky na moderní vozy,“ dodal.

Retromodely nemají úspěch zaručený

Retromodely v minulosti nabídly i jiné automobilky. Nabízí se srovnání s VW Beetle, ten však s původním „broukem“ neměl mnoho společného, navíc ho Volkswagen předražil. Jediné retromodely, které se na trhu ujaly, dosud byly Fiat 500 a MiniCooper, který má jako jediný stejnou koncepci jako původní model. 

Obavy, že by poptávka po vozech byla nízká či pouze regionální, automobilka nemá. Zájem o automobily Tatra je totiž ve světě větší než u nás. Přesto automobilka nepředpokládá, že by na osobních autech vydělala. Půjde spíše o posílení prestiže značky, a to především v zemích, kam Tatra vyváží své nákladní automobily.

Největší tuzemský výrobce nákladních aut vznikl v roce 1850 a automobily vyrábí od roku 1898. Zaměstnává dva tisíce lidí a loni jeho brány opustilo 2431 nákladních aut.

Kopřivnickou firmu od roku 2006 ovládají čtyři čeští a zahraniční investoři reprezentovaní bývalým členem dozorčí rady a současným předsedou představenstva společnosti Ronaldem Adamsem. Asi osm procent akcií mají drobní akcionáři.