České dráhy ztratily infrastrukturu a deset tisíc zaměstnanců

Praha - České dráhy procházejí významnými změnami. Získaly 12 miliard korun na nové vlaky, ale zároveň přišly o kontrolu nad kolejemi a také o část zaměstnanců. Ti byli přeřazeni ke Správě železniční dopravní cesty. Podle vlády jde o krok směrem k rovným podmínkám pro podnikatele na železnici, konkurenční dopravci si to kvůli dvanáctimilardové kompenzaci ale nemyslí.

Zaměstnavatele dnes v noci změnilo deset tisíc zaměstnanců Českých drah. Pochůzkáři, drážní zámečníci a údržbáři trolejí nyní patří k železniční infrastruktuře, což by mělo pomoci rozvinutí konkurenčního prostředí na železnici.

Převod zaměstnanců by měl pomoci volné soutěži

„Je to naprosto logický krok, který musel přijít v rámci liberalizace trhu. Už léta tady jezdí celá řada dalších dopravců kromě českých drah. A tyto činnosti musí patřit k infrastruktuře stejně jako je tomu na silnici,“ tvrdí mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Největší národní dopravce už nebude ani sestavovat jízdní řády, na což si dlouho stěžovali ostatní dopravci. Ti se cítili se být Českými dráhami přes jízdní řády znevýhodňováni.

„Teď ten systém je skutečně průhlednější, transparentnější a tím, že pod nás přecházejí i jízdní řády, tak deklarujeme to, že podmínky skutečně budou rovné,“ říká Anna Kodysová ze Správy železniční dopravní cesty.

Miliardová kompenzace je sporná

Získaných 12 miliard musí ČD investovat do nákupu nových osobních vlaků, již objednaly 60 moderních patrových souprav City Elefant. Ty by měly cestujícím přinést větší pohodlí, někdy až 25 let starých vagonů se České dráhy chtějí zbavit během příštích šesti let.

Dvanáctimiliardová státní pomoc se ale nelíbí konkurenci, která ji označuje za nepovolenou státní dotaci, jež České dráhy jednoznačně zvýhodňuje.

„To je stejné jako kdyby jeden pekař si postavil vlastní pekárnu a jiný ji získal od státu zdarma, a pak soutěžili, který rohlík je levnější,“ říká majitel konkurenční Student Agency Radim Jančura.

Vydáno pod