Budvar vyhrál další spor s Anheuserem, má logo pro Hongkong

České Budějovice/Hongkong - Budějovický Budvar opět vyhrál nad svým americkým rivalem Anheuser-Busch. Český pivovar smí v Hongkongu prodávat své výrobky pod označením Budějovický Budvar. Po více než deseti letech sporů se mu podařilo získat registraci ochranných známek na logo a etiketu. Anheuser si ale v Hongkongu ponechá známější značku Budweiser.

Budvar do Hongkongu vyváží své pivo již od 90. let minulého století. Prosadit se v čínském městě ale nebylo pro pivovar jednoduché. Od roku 1997 totiž jeho právníci řešili spor o registraci ochranných známek. Budvar podal přihlášky na ochranné známky u hongkongského registračního úřadu Trade Mark Registry (TMR), ale Anheuser je napadl kvůli tomu, že jsou prý snadno zaměnitelné s jeho značkami Bud a Budweiser. Vše skončilo teprve nyní, když americký gigant své námitky stáhl.

„S největší pravděpodobností dospěli k závěru, že svými argumenty nepřesvědčí TMR o možné zaměnitelnosti našich ochranných známek se známkami našeho konkurenta,“ vysvětlila právnička Budvaru Helena Lejtnarová. Roli v tom podle ní sehrálo i to, že během posledních několika let s těmito ochrannými známkami uspěl Budvar i v Číně, Koreji, na Tchaj-wanu a v dalších šesti zemích. „Naše známky jsou v tuto chvíli v Hongkongu definitivně registrovány,“ dodala Lejtnarová.

Český pivovar si úspěchu velmi cení. „Očekáváme, že se náš export do této lokace výrazně zvýší,“ podtrhl exportní manažer Budvaru Tomáš Bártů. Budvar je podle něj jediným českým pivem, které se v Hongkongu prodává i točené. K dostání je hlavně v lepších restauracích nebo klubech. Například v nepálské restauraci Bhatti Bar je Budvar nejdražším nabízeným pivem. Jedna pinta, tedy zhruba půllitr, tam stojí 55 hongkongských dolarů, přibližně 106 korun.

Přes 80 procent piva, které se v Hongkongu spotřebuje, připadá na dovážené značky. Přestože spotřeba je tam relativně malá (pouze 22 litrů na hlavu a rok), odborníci předpokládají, že segment zahraničních piv výrazně poroste. V roce 2012 by importovaná piva měla mít tržní podíl až 94 procent.