Evropský parlament: Aerolinky budou kupovat emise od roku 2012

Štrasburk/Brusel - Evropský parlament posvětil zapojení letecké dopravy do obchodování s emisními povolenkami od ledna 2012. Rozhodl se tak respektovat stanovisko Evropské komise i členských států a ustoupit od svého původního názoru, podle kterého si měli letečtí dopravci kupovat povolenky na vypouštění zplodin již od roku 2011.

Kupovat si povolení k vypouštění škodlivých plynů budou muset nejen evropské aerolinky, ale i všechny společnosti provozující lety z jejího území či na ně. Z počátku si budou kupovat 15 procent povolenek, v budoucnu by měl tento objem dále růst.

Nákup povolenek zdraží letenky

Náklady spojené s nákupem emisních povolenek aerolinie zřejmě promítnou do cen letenek. Cestující na trasách uvnitř Evropské unie by si mohl připlatit zhruba 4,60 eura (v přepočtu asi 109 korun). Cesty do zámoří by mohly zdražit až o 40 eur.

Zvýšení nákladů bylo jedním z důvodů, proč se o zavedení povolenek v letectví bouřlivě diskutovalo. Na aerolinky již totiž těžce doléhá zdražování ropy. I to se snaží z velké části přelévat na cestující.

Povolenky v letecké dopravě jsou nezbytností

Zavedení prodeje emisí i pro aerolinky je kvůli ochraně životního prostředí nezbytností. Na emisích oxidu uhličitého se sice letecká doprava v Evropské unii podílí pouze třemi procenty, objem vypouštěných škodlivin ale rychle narůstá. Od roku 1990 vzrostl kvůli bouřlivému rozvoji letectví o 87 procent a do roku 2020 by se mohl ještě zdvojnásobit.

Schválené řešení je kompromisní

Evropský parlament vzal při svém rozhodování v úvahu všechna pro a proti, výsledné řešení představuje značný kompromis. Kromě posunu data zapojení aerolinek do obchodu s povolenkami ustoupili europoslanci také v objemu nakupovaných povolenek. Původně prosazovali, aby si letečtí dopravci zpočátku kupovali 25 procent emisí. Evropská komise naopak prosazovala nižší úroveň, a to 10 procent. Nakonec se sjednotili na 15 procentech.