Pod křídly General Motors mají zůstat jen Cadillac a Chevrolet

Detroit - Časy bonanzy, kdy z výrobních pásů sjížděla jedna "amerika" za druhou, jsou ty tam. General Motors (GM), kapitán automobilového průmyslu ve Spojených státech začne rozprodávat své značky, které v příslibu konjunktury minulých desetiletí skoupil. Prodeje ve Spojených státech prudce klesají a finanční plátky začínají spekulovat o jeho případném bankrotu. Nelépe se daří konkurenci, Fordu a Chrysleru. Firma si dala za cíl být ziskovou opět v roce 2010. Akcie společnosti se tento měsíc propadly na nejnižší hodnotu za 54 let. V prvním čtvrtletí letošního roku hospodařil GM se ztrátou 3,25 miliardy dolarů po zisku 42 milionů dolarů před rokem.

Vedení více než půlstoletí budovaného impéria se nechalo slyšet, že z 12ti hlavních značek mají jistotu přežití jen dvě, Cadillac a Chevrolet. Na značku Hummmer už přijímá nabídky. O osudu ostatních se rozhodne ještě do konce prázdnin. Podle odhadů analytiků Merill Lynch hrozí automobilce bankrot, nepřibude-li na firemní účty 15 miliard dolarů.

Bankrot by měl dalekosáhlé důsledky i mimo samotnou společnost GM. „Na firmu je navázáno přes 7 tisíc dealerů,“ upozorňuje analytik společnosti Patria Roman Koděra. Odborníci vidí v prodeji značek logický krok. GM jich totiž má příliš, což komplikuje jejich řízení. Revitalizace GM se dotkne také nemála zaměstnanců. Společnost již koncem května uvedla, že její nabídku k dobrovolnému odchodu z firmy přijala více než čtvrtina dělníků. Většina z nich ve firmě skončila k 1. červenci.

Své značky rozprodává i konkurence: Ford se už zbavil Aston Martinu, Land Roveru a Jaguaru. O švédské Volvo má zájem čínská Cherry.

Vydáno pod