St. Louis - Belgická pivovarnická skupina InBev, která působí rovněž v České republice, se podle informací na svých internetových stránkách dohodla na převzetí amerického konkurenta Anheuser-Busch za 52 miliard dolarů (766 miliard korun). Spojením podniků vznikne největší výrobce piva na světě.
InBev kupuje Anheuser-Busch za 52 miliard dolarů, vzniká největší světový pivovar
„Je to naprosto logické sloučení. Obě společnosti se doplňují na jednotlivých trzích. Tam, kde je silný InBev, například v Brazílii, tam nejsou Američané. Tam, kde je silný Anheuser-Busch, například ve Spojených státech, není InBev,“ komentuje spojení pivovarů ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý.
Nově vzniklá skupina se bude jmenovat Anheuser-Busch InBev. Akcionáři společnosti Anheuser-Busch obdrží za každou akcii 70 dolarů v hotovosti. Původně InBev nabízel pouze 65 dolarů za akcii, což vedení Anheuser-Busch odmítlo přijmout. Už v pátek se ale objevily zprávy o tom, že se firmy blíží k dohodě.
„Máme velkou radost z ohlášení této historické transakce, která spojuje dvě skvělé firmy sdílející bohatou historii pivovarnické tradice,“ řekl generální ředitel společnosti InBev Carlos Brito, jenž bude stát v čele sloučeného podniku.
Transakci ještě musí potvrdit akcionáři a úřady
Transakce byla jednohlasně schválena vedením obou firem. Bude však ještě potřebovat souhlas akcionářů a některých regulačních orgánů. Očekává se, že bude dokončena v letošním roce, píše InBev na svých internetových stránkách.
InBev vznikl v roce 2004 spojením belgického pivovaru Interbrew a brazilské nápojové společnosti AmBev. Mezi jeho hlavní značky patří Stella Artois, Beck, Bass nebo brazilská Brahma. Na českém trhu s pivem má InBev se značkami Staropramen, Ostravar a Braník asi patnáctiprocentní podíl. Loni InBev připravila o pozici největšího světového výrobce piva skupina SABMiller, vlastník Plzeňského Prazdroje.
Budvar nyní povede spory s největším výrobcem piva
Anheuser-Busch se světoznámou značkou Budweiser je největší americký producent piva s téměř padesátiprocentním podílem na trhu v USA. Firma vede po celém světě řadu právních sporů s českobudějovickým Budvarem o značky Budweiser a Bud. Agrární analytik Petr Havel si však nemyslí, že by fúze měnila pozici firem ve sporu s Budvarem. „Důsledkem spojení bude možnost expandovat na evropské trhy a tudíž známkoprávní spor už nebude mít tak velký význam,“ tvrdí.
Společnosti Anheuser-Busch a InBev loni vyrobily celkem 460 milionů hektolitrů piva a utržily 36,4 miliardy dolarů. Dosavadní jednička SABMiller vyprodukovala „pouhých“ 239 milionů hektolitrů zlatavého moku.