InBev kupuje Anheuser-Busch za 52 miliard dolarů, vzniká největší světový pivovar

St. Louis - Belgická pivovarnická skupina InBev, která působí rovněž v České republice, se podle informací na svých internetových stránkách dohodla na převzetí amerického konkurenta Anheuser-Busch za 52 miliard dolarů (766 miliard korun). Spojením podniků vznikne největší výrobce piva na světě.

„Je to naprosto logické sloučení. Obě společnosti se doplňují na jednotlivých trzích. Tam, kde je silný InBev, například v Brazílii, tam nejsou Američané. Tam, kde je silný Anheuser-Busch, například ve Spojených státech, není InBev,“ komentuje spojení pivovarů ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý. 

Nově vzniklá skupina se bude jmenovat Anheuser-Busch InBev. Akcionáři společnosti Anheuser-Busch obdrží za každou akcii 70 dolarů v hotovosti. Původně InBev nabízel pouze 65 dolarů za akcii, což vedení Anheuser-Busch odmítlo přijmout. Už v pátek se ale objevily zprávy o tom, že se firmy blíží k dohodě.

„Máme velkou radost z ohlášení této historické transakce, která spojuje dvě skvělé firmy sdílející bohatou historii pivovarnické tradice,“ řekl generální ředitel společnosti InBev Carlos Brito, jenž bude stát v čele sloučeného podniku.

Transakci ještě musí potvrdit akcionáři a úřady

Transakce byla jednohlasně schválena vedením obou firem. Bude však ještě potřebovat souhlas akcionářů a některých regulačních orgánů. Očekává se, že bude dokončena v letošním roce, píše InBev na svých internetových stránkách.

InBev vznikl v roce 2004 spojením belgického pivovaru Interbrew a brazilské nápojové společnosti AmBev. Mezi jeho hlavní značky patří Stella Artois, Beck, Bass nebo brazilská Brahma. Na českém trhu s pivem má InBev se značkami Staropramen, Ostravar a Braník asi patnáctiprocentní podíl. Loni InBev připravila o pozici největšího světového výrobce piva skupina SABMiller, vlastník Plzeňského Prazdroje.

Budvar nyní povede spory s největším výrobcem piva

Anheuser-Busch se světoznámou značkou Budweiser je největší americký producent piva s téměř padesátiprocentním podílem na trhu v USA. Firma vede po celém světě řadu právních sporů s českobudějovickým Budvarem o značky Budweiser a Bud. Agrární analytik Petr Havel si však nemyslí, že by fúze měnila pozici firem ve sporu s Budvarem. „Důsledkem spojení bude možnost expandovat na evropské trhy a tudíž známkoprávní spor už nebude mít tak velký význam,“ tvrdí.

Společnosti Anheuser-Busch a InBev loni vyrobily celkem 460 milionů hektolitrů piva a utržily 36,4 miliardy dolarů. Dosavadní jednička SABMiller vyprodukovala „pouhých“ 239 milionů hektolitrů zlatavého moku.