Provozovatelé serverů s mobilním vyzváněním prý často podvádějí

Brusel - Evropská komise zjistila, že řada webů s nabídkou vyzvánění pro mobilní telefony často klame, či dokonce podvádí zákazníky. Těmi nezřídka bývají děti nebo mladiství. Komise ke svým závěrům dospěla na základě šetření, které se uskutečnilo počátkem června. Zkontrolováno při něm v zemích unie, v Norsku a na Islandu bylo zhruba 560 takovýchto stránek. Čtyři z pěti provozovatelů si pozvala "na kobereček" eurokomisařka pro ochranu spotřebitele Meglene Kunevová.

V Česku bylo zkontrolováno 43 stránek, spolu s Velkou Británií vůbec nejvíce ze všech zemí. Nesrovnalosti byly v ČR zjištěny ve 30 případech. Například na Slovensku bylo prověřeno 15 serverů, ale ani v jednom případě není třeba v kontrole dál pokračovat, Slovensko je tak premiantem mezi ostatními hříšníky.

Některé portály spotřebitele svádějí k nákladným předplatným, ačkoli se lidé domnívají, že si stahují zdarma jedno vyzvánění. Jiné zase mají problémy s tím, že na nich nejsou uvedeny adekvátní kontaktní údaje nebo podávají zavádějící či nejasné informace o cenách. Například klíčové pasáže jsou napsané velmi malým písmem či ceny nezapočítávají daně.

„Tyto kroky v rámci celé EU jsou přímou odpovědí na stovky stížností ze strany spotřebitelů, které vnitrostátní orgány obdržely,“ uvedla eurokomisařka. „Nepřiměřeně velký počet lidí se stává obětí nákladných překvapení v podobě záhadných účtovaných poplatků a objednávek vyzváněcích tónů, o kterých se poprvé dovídají až v okamžiku, kdy mají před očima účet za mobilní telefon,“ dodala. „Musíme vyslat jasnou zprávu zejména mládeži a dětem: Buďte obezřetní!“ varovala eurokomisařka.

Evropané vlastní přes 495 milionů mobilních telefonů. Podle komise se odhaduje, že vyzváněcí tóny loni představovaly necelou třetinu celkového evropského trhu s doplňkovými službami pro mobily. Tržby za vyzvánění podle odhadů dosáhly v loňském roce výše 691 milionů eur.