Česko zažívá „kancelářský boom“

Praha - Česká ekonomika zažívá v posledních letech období hospodářské konjunktury a rozšiřující se firmy působící v Česku hledají stále více nových prostor pro své kanceláře. To samozřejmě nenechává developery chladnými, v letošním roce proto otevřou rekordní množství nových kancelářských ploch. O tučné výdělky se nemusejí bát ani v nejbližších letech, poptávka si podle odborníků na realitní trh udrží růst i nadále.

„Kanceláře v letošním roce přibývají velmi rapidně. V průměru v předešlých letech dodaly na trh zhruba 160 tisíc metrů čtverečních kanceláří. Na letošek se plánuje až 300 tisíc metrů čtverečních nových kanceláří,“ zdůrazňuje vedoucí oddělení zastupování nájemců CB Richard Ellis Katarína Jirásková.

Ve druhém čtvrtletí letošního roku firmy pronajaly v hlavním městě 63 tisíc metrů čtverečních kancelářských ploch. Ve srovnání s prvními třemi měsíci roku se tak poptávka snížila o 11 procent. Podle Jiráskové však toto číslo dlouhodobý trend nevyvrací. „První kvartál byl velmi ovlivněn transakcí Raiffeisen Bank, která si pronajala 17,5 tisíce metrů čtverečních kanceláří,“ vysvětluje Jirásková.

Podle viceprezidenta společnosti ECM pro obchod a marketing Tomáše Vlčka poroste letos i v letech následujících. „Očekáváme i mírný nárůst v cenách nájmů, který odráží poslední vývoj koruny vůči euru i vývoj indexu stavebních nákladů,“ dodává Vlček.

Oba odborníci se shodují, že největší zájem projevují firmy o kanceláře v Praze. Důležitým faktorem je zde dobrá dostupnost městskou hromadnou dopravou. Nejvyhledávanější jsou tak kancelářské komplexy v blízkosti stanic metra na Praze 4 a 5 a nově se rozvíjející lokality nedaleko centra města. Jako příklad uvádí Jirásková Karlín.

Stále větší zájem o nové kancelářské prostory zaznamenávají i regionální města. Podle Vlčka roste poptávka zejména v Ostravě následované Brnem. Zájem se však dá očekávat i v dalších regionech.

Vlček zdůrazňuje, že do budoucna se bude měnit chování firem při hledání kanceláří. „Společnosti, které rostou, se stále víc zaměřují na kvalitu. Rozlišují mezi tím, jestli ty kancelářské budovy mají správné umístění z hlediska jejich obchodu i personálu a stále více vyhledávají místa, která fungují efektivně, a která odráží prestiž daného odvětví,“ vysvětlil s tím, že postupně roste zájem o vetší kanceláře.