„Postup Číny a Indie uvrhl celé katarské kolo do nejvážnějšího ohrožení jeho sedmiletého života,“ prohlásil americký zástupce David Shark. Obvinil Indii a Čínu, že odmítají klíčové prvky křehce složeného kompromisu, který sestavil výkonný ředitel WTO Pascal Lamy.
Sám Lamy si udržuje optimismus. „Jsme blízko k dosažení velmi významného úspěchu. Ujděme ještě tu krátkou vzdálenost na vrchol,“ vyzval účastníky jednání. To, co už bylo odsouhlaseno, dalece převyšuje zbývající rozdíly, shodují se s ním vyjednavači.
Další ústupky USA by neprošly Kongresem
Spojené státy jsou pod tlakem, aby výrazněji omezily své agrární subvence a cla z klíčových výrobků, jako například automobilový a textilní průmysl. Další ústupky však podmiňují větším otevřením rozvojových ekonomik.
„Potřebujeme teď v poslední fázi opravdové vůdčí síly, abychom nepromrhali, co jsme dosáhli v uplynulých sedmi letech,“ nabádá eurokomisař pro obchod Peter Mandelson. Evropská a americká argumentace domácí politickou průchodností finální dohody vyvolala reakce rozvojových zemí. Ty se nyní cítí oprávněny chránit některé sektory nikoli z politických, ale existenčních důvodů.
Čechům jde o automobily
Rozvojové země nyní odmítají i sektorové vyjednávání, které státům umožňuje plně se účastnit liberalizace v rámci dvou ekonomických sektorů a v ostatních otevřít své trhy méně.
Tzv. koncentrační doložka však vadí české delegaci. „Nám jde především o automobilový průmysl. Koncentrační doložka rozvojovým zemím umožní tento sektor vyjmout ze snižování cel,“ říká český zástupce na konferenci Martin Tlapa. A právě liberalizace trhu s automobily leží Číně v žaludku nejvíce. V automobilovém průmyslu mají rozvinuté země značnou exportní výhodu, vadí mluvčímu čínské delegace Lu Xiankunovi.