Hoteliéři neplatí autorské poplatky a klesají jim tržby

Praha - Českým hotelům klesají tržby, stále jim vládnou Hilton a Marriott. Pražskému Hiltonu sice mírně tržby klesly, i tak se ale vyšplhaly na skoro 1,3 miliardy korun. Marriott měl tržby sice o půlku nižší než Hilton, zato byl ale skoro stoprocentně obsazený. Hoteliéři krom potíží s tržbami řeší i komplikace týkající se autorských poplatků za televizi a rozhlas.

Na doporučení své asociace hoteliéři neplatí autorské poplatky za televize na pokojích, ačkoliv tak mají již od května činit. Důvodem jsou nejasnosti kolem rozdělení poplatků. „Celková částka, kterou máme platit, je limitovaná. My ji budeme rádi platit,“ říká Hlinka. Jediným problémem bude dohoda autorských svazů, kolik a za co dostanou.

Podle zákona mají hotely od letošního května platit za televizor na pokoji 90 korun měsíčně. Legislativa ale neurčuje, jak peníze rozdělit mezi jednotlivé autorské svazy, jichž je celkem šest.

Hoteliéři dnes upozornili ještě na jeden problém. Zákon prý neřeší, zda je nutné platit i z neobsazených pokojů. I to má být předmětem dalších jednání, která mají proběhnout do konce srpna.

Pokojů má Praha více než Vídeň. Naplní se?

Co se tržeb týče, prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Pavel Hlinka nevěří číslům uváděným hotelem Marriott. „Je nemožné mít celoroční obsazenost 97 procent,“ tvrdí. „Obsazenost kolem 75 procent byla v minulých letech dobrá, ale letos bude minimálně o 10 procent menší,“ dodává Hlinka.

V Praze je 35 tisíc hotelových pokojů, což je o 10 tisíc více místností než třeba ve Vídni. Hlavním důvodem poklesu tržeb hoteliérů podle Hlinky není převis nabídky nad poptávkou, nýbrž silná koruna.

Česká republika se pro zahraniční turisty stala bezesporu dražší destinací. „Jeden hamburger stál amerického turistu před třemi lety 56 procent toho, co v Americe, teď je o 20 procent dražší,“ připomíná Hlinka proslulý Big Mac Index. Pokud nenastane změna v kurzu koruny, pokles tržeb bude podle Hlinky pokračovat. Ceny za hotelové služby totiž nerostou stejně jako kurz koruny. Hoteliéři paradoxně ještě zlevňují.

Dalším problémem hoteliérů je podle Hlinky fakt, že se v Česku cestovnímu ruchu věnuje málo pozornosti. „Česká republika je ráda, že má cestovní ruch, ale mám obavy, že pro něj sama nic nedělá,“ říká Hlinka. Také Tomio Okamura z Asociace cestovních kanceláří ČR si již stěžoval, že se ministerstvo pro místní rozvoj, do jehož gesce cestovní ruch spadá, cestovním ruchem dostatečně nezabývá.