Rájem českých nákupů se stávají Drážďany

Praha - Češi stále častěji nakupují v zahraničí. S oblibou jezdí například do saské metropole Drážďan. Ty se navíc už brzy stanou městem nákupů, protože se zde chystá otevření nových nákupních center. Obchody mají sloužit nejen pro zhruba půl milionu místních obyvatel, ale také pro 680 000 zákazníků ze širokého okolí a pro Čechy.

Již ve čtvrtek se uskuteční slavnost spojená s výstavbou nového nákupního střediska Centrum Galerie na bulváru Prager Strasse, který je součástí pěší zóny a je oblíbenou nákupní třídou. Do podzimu roku 2010 tu bude otevřeno zhruba 120 nových obchodů s celkovou prodejní plochou 52 000 metrů čtverečních.

Čeština je podle Jaroslava Šonky z Českého rozhlasu slyšet v každém obchodě. Němečtí obchodníci lákají různými způsoby. Například největší nákupní komplex v centru města, Altmarkt Galerie, poutá české zákazníky billboardy podél dálnice z Prahy, reklamu na místní obchodní centrum Karstadt je možné zaslechnout v českých rádiích. Samotná Altmarkt Galerie se má dále rozrůst o zhruba 90 obchodů a 18 000 metrů čtverečních.

Také u drážďanského hlavního nádraží vznikne nákupní centrum, zde bude k dispozici 80 prodejen. Celková prodejní plocha v centru saské metropole se tak prý rozšíří ze současných 151 000 metrů čtverečních na 243 000. Nové obchody mají vyrůst i v okrajových částech města.

Podle Eberharda Lucase z drážďanského sdružení obchodníků by otvírání nových prodejních prostor mělo zaručit i nová pracovní místa. První odhady uvádí, že by zde mělo najít práci na 3000 prodavaček a prodavačů a dalšího obslužného personálu. Po rozšíření prodejních kapacit se Drážďany stanou nákupní metropolí srovnatelnou například s bavorským Norimberkem či dolnosaským Hannoverem, cituje saský deník Wolfganga Wirze z německého svazu maloobchodníků.

Atraktivitu nákupů v sousedním Německu v poslední době naplno odhalily srovnávací cenové testy, které se objevily i v českém tisku. Ty potvrzují, že obyvatelům ze západních a severních Čech se vyplatí vyrážet za většími nákupy právě například do Drážďan. I díky posilující koruně je v Německu pro Čechy o poznání levnější například kosmetika, elektronika, oblečení, sportovní zboží, nábytek a řada druhů potravin.

Čeští jezdí nakupovat také do jiných středisek v okolí hranic ale i do těch, která vznikají na zelené louce. Mimo Drážďany jsou v jejich okolí oblíbené německé destinace jako Heidenau nebo Pirna. Zde se ale Češi nezdržují déle, neboť zde nenajdou hoteliérské služby, ze kterých těží například Berlín, saská metropole a další.