Ruzyně představila novou ranvej, pozemky pod ní chce mít ještě před privatizací

Praha - Privatizace Letiště Praha je na spadnutí, vláda se chce největšího českého aeroportu zbavit začátkem příštího roku. A Ruzyně dělá všechno proto, aby byla pro zájemce atraktivní slečnou. Dnes představila projekt na novou téměř čtyřkilometrovou přistávací dráhu za 9 miliard korun. Vedení letiště oznámilo snahu dokončit koupi pozemků nutných pro její výstavbu ještě letos. Vlastník 75 hektarové nemovitosti společnost Penta není proti. Povede-li se rychlý prodej, nová ranvej tak bude novému vlastníkovi sloužit už od roku 2013.

"Jednání se všemi vlastníky probíhají, našim záměrem je dokončit jednání
před zahájením privatizace, které je plánováno na začátek příštího roku,"
řekl ředitel letiště pro letecký obchod Jiří Pos. „Můžeme potvrdit vstřícný přístup všech zúčastněných stran,“ dodal.

Jednou z nich je finanční skupina Penta. Té patří zhruba 75 hektarů pod plánovanou dráhou, o jejich prodeji se spekuluje již delší dobu. V polovině května přinesla média zprávu, že se stát s Pentou již dohodl na ceně čtyř miliard korun. To však vzápětí popřel ministr dopravy Aleš Řebíček.

Současná dráha dosáhne své maximální kapacity v roce 2010

Nová dráha za téměř 9 miliard korun je klíčová pro další rozvoj letiště a pozemky zvýší jeho hodnotu podniku. Současná hlavní dráha se již blíží
hranici své maximální kapacity, která činí 48 vzletů a přistání za hodinu.
Té dosáhne v roce 2010.

Datum otevření nové dráhy se kvůli komplikacím s pozemky stále odsouvá, nyní se hovoří o konci roku 2013 či začátku roku 2014. Kapacita dráhového systému by poté měla vzrůst na 72 pohybů za hodinu.

V roce 2006 zaznamenalo středisko řízení letového provozu na letišti v
Praze 166 tisíc pohybů letadel, loni to bylo 174 tisíc vzletů a přistání. Po
otevření nové dráhy v se provoz odhaduje na 217 tisíc pohybů.

Přes 100 miliard nabízí desítka společností

Pražské letiště je považováno za jednu z největších investičních
příležitostí v oboru. Podle představ ministerstva financí by měl stát za
letiště dostat více než 100 miliard korun. 

Nový majitel letiště by měl být znám ve druhé polovině příštího roku. Zájem předběžně vyjádřilo zhruba 50 společností. Je mezi nimi například Flughafen Wien, německé společnosti Hochtief Airports a Fraport, francouzská Aéroports de Paris, australská skupina Macquarie Airport, španělská společnost Abertis Airports nebo české a slovenské investiční skupiny Penta, J&T a PPF Investments.