Spanair se po nehodě potápí, odborníci mu odpočítávají bankrot

Madrid - Středeční letecké neštěstí na madridském letišti Barajas, které si vyžádalo 153 obětí na životech, zvýšilo riziko bankrotu již dříve ohrožené španělské letecké společnosti Spanair. Nasvědčují tomu odhady analytiků, vývoj na akciovém trhu hovoří rovněž pro brzký krach.

Kurz akcií Spanair dnes klesl o více než čtyři procenta a od středy dceřiná firma skandinávského SAS ztratila přes deset procent tržní hodnoty. Druhá největší španělská letecká společnost v prvním pololetí utrpěla ztrátu 81 milionů dolarů (1,34 miliardy korun).

„Pro Spanair nemohly současné události přijít v horší dobu,“ řekl analytik londýnské firmy Blue Car Douglas McNeill. K finančním potížím se nyní přidruží odliv zákazníků postrašených neštěstím. Minulý týden přitom SAS oznámila, že omezí leteckou flotilu Spanairu o čtvrtinu ze současných více než 60 letadel a propustí přes 1000 lidí, tj. třetinu pracovní síly.

„Všechna letecká neštěstí mají na tržby (postižených přepravců) krátkodobý dopad, později se však poptávka vrací zpět. V případě Spanairu by se to však mohlo dotknout schopnosti firmy přežít,“ prohlásil jeden španělský analytik. Například společnosti PanAm a TWA nakonec zkrachovaly v důsledku leteckých havárií v letech 1988 a 1996.

Pojistné nároky a odškodné z neštěstí by měla hradit bermudská pojišťovna ACE Ltd. Firmu však může stáhnout do bankrotu kombinace dodatečných provozních nákladů v případě, že se Spanair rozhodne odstavit více letadel, a náklady na propouštění spolu s pravděpodobným poklesem tržeb.

SAS se snažila téměř rok ztrátovou dceřinou firmu prodat, v červnu ale kvůli nedostatku zájmu prodej odložila.

Vydáno pod